Witte Ammoniet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Witte Ammoniet

Bericht door Elbert » 21 aug 2014, 11:58

Hallo, je kunt deze ammonieten vrij eenvoudig uit elkaar houden door het bekijken van de suturen.
Deze zijn doorgaans goed zichtbaar en prachtig om te zien.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 21-08-2014 om 11:59 NL]

Elbert

kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 21 aug 2014, 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Deze is van van de zomer. Aveyron 50 mm, uit pyriet. Vooralsnog houdt ik het op Holcophylloceras calypso voor mij uit het boven-Toarcien.. Dit op basis van het boekje van Richter. Sutuurlijnen zijn op zich goed te zien. Heb je toevallig een plaatje met de Sutuurlijnen Bert?

Groet Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 21-08-2014 om 20:08 NL]

[Bewerkt door kalootklooier op 21-08-2014 om 20:11 NL]

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

kalootklooier
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 21 aug 2014, 20:47

Afbeelding

Hoi,

Hier heb ik nog wat gevonden. De Calliphyloceras heeft inderdaad meer sikkelvormige lijnen zo te zien.

English: 1=Some examples of Phylloceratina ammonites. A,B,C=Phylloceras (Jurassic) C,D=Ptychophylloceras (Late Jurassic) E,F=Calliphylloceras (Early Jurassic) G=Juraphyllites Italian: Alcuni esempi di ammoniti appartenenti al sottordine Phylloceratina. a) Phylloceras - veduta laterale; b,c) Phylloceras - veduta ventrale. c) Ptychophylloceras - veduta laterale; d) Ptychophylloceras - veduta ventrale. e,f) Calliphylloceras - veduta laterale; g) Juraphyllites - veduta laterale e particolare della linea di sutura . Principali elementi morfologici visibili: 1-sutura filloide (in questo caso trifilla, con terminazione delle selle a tre foglie); 2-sifone; 3-ornamentazione a coste radiali sinuose; 4-ornamentazione a costrizioni; 5-superficie di un setto; 6-ombelico; 7-sutura filloide a selle difille (con terminazione a foglia doppia); 8-fragmocono (caratterizzato dalle linee di sutura dei setti); 9-camera di abitazione (priva di linee di sutura).

Groet Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 21-08-2014 om 20:48 NL]

[Bewerkt door kalootklooier op 21-08-2014 om 20:49 NL]

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 21 aug 2014, 23:16

Hallo, @ Josje; als je de suturen op jouw witte ammoniet overtrekt op een dun stukje papier, kun je de vorm vergelijken met de getoonde suturen en weet je welke naam bij jouw ammoniet hoort.
Met een carbonpapiertje is dat nog makkelijker, maar da`s misschien niet zo makkelijk meer te verkrijgen.

@ Walter; mooi ding joh! jammer dat `tie niet helemaal compleet is...

groeten, Bert

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 22 aug 2014, 03:26

Grappig Walter, je komt precies met de webpage aanzetten die ik in Italie vond toen ik ter plaatse aan het zoeken was met een internetverbinding waar je op kan schieten. Stuur me de link eens, ik kon 'm naar aanleiding van deze discussie niet meer vinden..Sutuurlijnen vergelijken betekend per definitie al een lichte koppijn van mijn kant....

kalootklooier
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 22 aug 2014, 17:29

Hier een over sutuurlijnen.

http://lithotheque.franceserv.com/cepha ... hylloceras

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ratina.jpg

Ik had er nog een maar die kan ik niet meer vinden.

Groet Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 22-08-2014 om 22:18 NL]

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 22 aug 2014, 22:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, ik kom nog even terug op mijn ammo,s rossa uit Spanje. De sutuurlijnen van jullie Italiaanse ammo,s kan ik niet terug vinden. Bij mij loper er dunne bruine lijntjes over in en slingerende lijn. Mijn ammo,s zijn volledig gecalciteert. De lijnen op de fotos zijn vanuit het hart genomen. Ik heb ook nog andere foto,s van een andere ammo van de zelfde plaats Cassares.
Volgens mijn heeft de grijze of witte ammo van Josje deze zelfde structuur. alleen heb daar nog geen duidelijke foto van gezien.
Groet,Ben

0000000000

Plaats reactie