Een wolharige neushoorn in Krakau
Een wolharige neushoorn in Krakau

Kortgeleden een paar dagen in Krakau, Polen, geweest en o.a. een bezoek gebracht aan het natuurhistorisch museum aldaar. Meest interessant: overblijfselen van een in 1929 gevonden wolharige neushoorn. Foto1: het skelet, foto2: gipsen model van hoe het beest werd aangetroffen (origineel bevind zich tijdelijk in ander museum), foto3: geconserveerd zacht weefsel (o.a. luchtpijp en tong), foto 4: ondergetekende voor model van neushoorn.
Museum is sowieso een bezoek waard.
Nog wat info:
23-OOO-YEAR-OLD RHINO
Nonprofessionals may easily mistake it for a recent safari trophy. Actually, the woolly rhinoceroses (Coelodonta Antiquitatis) swarmed Europe during the Ice Age circa 21,000 BC. In 1929 the carcass of a young female was unearthed in southern Poland. We probably owe its truly remarkable state of preservation to common salt and mineral oil the swamp which sucked down the poor creature was saturated with. The sensational find has been stuffed and exhibited alongside the skeleton and some well-preserved organs (e.g. the tongue and the windpipe) of the same animal.
The original 23,000-year-old hairy rhino may well be the envy of every museum of natural history in the world. No wonder it is the pride of the tiny Krakow’s Muzeum Przyrodnicze at 9 Sw. Sebastiana street.
groet,
Dick
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Een wolharige neushoorn in Krakau
Je hebt een echte indruk van zo'n dier als je bij de mummie staat (ik ben hier nog nooit geweest), maar heb wel Blue babe (bison) in Alaska gezien.
Ik neem aan dat je detail foto's van het skelet hebt gemaakt voor determinatie, dat zou ik doen.
Dit is een oude reconstructie van het dier. In die tijd nam men aan dat ook van dit dier de voorste hoorn rond was, maar hij is plat. Remie Bakker heeft een mooie reconstructie van de kop gemaakt.
Ik neem aan dat je detail foto's van het skelet hebt gemaakt voor determinatie, dat zou ik doen.
Dit is een oude reconstructie van het dier. In die tijd nam men aan dat ook van dit dier de voorste hoorn rond was, maar hij is plat. Remie Bakker heeft een mooie reconstructie van de kop gemaakt.
Charlie
Antw: Antw: Een wolharige neushoorn in Krakau
Charlie, ik heb inderdaad van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele detailfoto's te maken. Dat de voorste hoorn plat was wist ik niet, interessant.Schouwenburg schreef:
In die tijd nam men aan dat ook van dit dier de voorste hoorn rond was, maar hij is plat.
groet,
Dick