versteend koraal? paddestoel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
DianT
Antw: versteend koraal? paddestoel?

Bericht door DianT » 26 aug 2014, 09:11

Robert, veel dank voor je determinatie.

Op basis daarvan vond ik nog dit document, voor degenen die meer willen weten over dit sponsje, Hindia sphaeroidalis, genoemd naar Britse paleontoloog Hinde. Zitten ook duidelijke fotos bij. Die van mij lijkt aangevreten door een ander organisme.

http://natuurcultuur.nl/download?type=d ... cid=405984

DianT

Bericht door DianT » 26 aug 2014, 09:27

Spongebob ik zie nu dat jij dat ook al in je link aangaf, bedankt!

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: versteend koraal? paddestoel?

Bericht door Fossielenzoeker » 26 aug 2014, 13:02

DianT schreef:
Robert, veel dank voor je determinatie.
Op basis daarvan vond ik nog dit document, voor degenen die meer willen weten over dit sponsje, Hindia sphaeroidalis, genoemd naar Britse paleontoloog Hinde. Zitten ook duidelijke fotos bij. Die van mij lijkt aangevreten door een ander organisme.
http://natuurcultuur.nl/download?type=d ... cid=405984
Deze link laat een pagina zien uit de Staringia 9, Ordovisiche zwerfsteensponzen, waar Tom Koops ofwel 'Spongebob' als auteur aan heeft meegewerkt!

Je spons is niet aangevreten hoor. Het zal eerder zo zijn dat deze ergens tegenaan of omheen gegroeid is geweest.
Dit soort sponzen behoren overigens tot bijna de oudste fossielen die in Nederland gevonden worden. Voor mij zijn dit juweeltjes.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 26-08-2014 om 13:07 NL]

Robert Mensink

DianT

Bericht door DianT » 26 aug 2014, 18:25

Robert, dat is het ook voor mij! Echt een hele speciale vondst.

Het rare is dat ik die dag helemaal niet op zoek was naar fossielen. Ik wandelde met mijn bejaarde ouders en we keken uit naar zgn klapperstenen - het heeft veel geregend en dan worden door erosie stenen naar de oppervlakte gespoeld.

Op de plek waar we al eerder een klappersteen vonden, een afdalend pad waarschijnlijk aflopend van een stuwwal gevormd in de ijstijd, raapte mijn 78-jarige moeder dit op. Ze wilde het alweer weggooien, maar liet het toch even aan me zien - gelukkig!

Plaats reactie