Afdruk van kringen in blauw-beige-achtig vuursteen
Afdruk van kringen in blauw-beige-achtig vuursteen

Hallo,
Vorige week heb ik in een natuurgebied vlakbij Hoogezand deze vuursteen uit de grond gehaald. Toen ik later goed keek, zag ik een afdruk bestaande uit een soort kringen (schelp, slakkenhuisvorm) Weet iemand of het hier gaat om een fossiele afdruk of zijn het 'toevallige' kringvormen? Aangezien de kringen een apart patroon laten zien, ben ik erg benieuwd. Ik vind het lastig een maataanduiding te geven (ongeveer 2 cm breedte en 2 cm hoogte).
Groet, Ronald
RS
Antw: Afdruk van kringen in blauw-beige-achtig vuursteen
Hallo, dit is nu een stralend voorbeeld van de "schelpvormige" breuk die vuursteen karakteriseert!
De schelpvorm geeft aan hoe de kracht van de klap zich door de steen heeft bewogen en zo de breuk heeft vormgegeven.
Of het een man-made breuk is, kan ik zo niet beoordelen, maar iig een mooi voorbeeld van.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 26-08-2014 om 16:53 NL]
De schelpvorm geeft aan hoe de kracht van de klap zich door de steen heeft bewogen en zo de breuk heeft vormgegeven.
Of het een man-made breuk is, kan ik zo niet beoordelen, maar iig een mooi voorbeeld van.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 26-08-2014 om 16:53 NL]
Elbert
Antw: Afdruk van kringen in blauw-beige-achtig vuursteen
Hoi,
Bedankt Bert voor je antwoord. Ik heb nu ook andere afbeeldingen van schelpvormige breuken gezien. Geen fossiel dus in dit geval, maar wel een mooi verschijnsel.
Gr. Ronald
Bedankt Bert voor je antwoord. Ik heb nu ook andere afbeeldingen van schelpvormige breuken gezien. Geen fossiel dus in dit geval, maar wel een mooi verschijnsel.
Gr. Ronald
RS