Zoekverslagje omgeving Jard-sur-mer, Vend
Zoekverslagje omgeving Jard-sur-mer, Vendée Frankrijk
Gegroet iedereen,
Deze zomervakantie ging de jaarlijkse gezinsvakantie door in het Franse Tranche-sur-mer, gelegen in de Vendée. Een typische strandvakantie leek het, maar door de aanwezigheid
van enkele kliffen heb ik er toch nog kunnen fossieltjes zoeken.
Door wat last-minute researchwerk vond ik wat info over het strand van Jard-sur-mer, dat een beschermd natuurgebied en paleontologische site is door de aanwezigheid van dinosaurusvoetstappen.
Gelukkig voor mij beperkten de kliffen zich niet enkel tot dit stukje strand, maar liepen ze ook verder door in zuidoostelijke richting. De eigenaar van een lokaal schelpenwinkeltje (met meer varia dan schelpen, mineralen en fossielen in zijn winkel) wist me te vertellen dat de lagere kliffen en kleiplaten beschermd waren, maar dat de losse rotsblokken vrij gezocht mocht worden. Dit natuurlijk enkel op de verder gelegen stranden. De hamer en beitel (die standaard toch in de auto rondslingeren) kwamen hier dan ook goed van pas.
Uiteindelijk heb ik hier dan 3 keer enkele uurtjes kunnen zoeken. Hiervan hebben ik en mijn vriendin 2 zoektochten per fiets gedaan (terwijl de rest van het gezin op het strand lag).
In totaal zo'n 35km fietsen per zoektocht en dan nog terugkeren met een volgeladen fiets,
het kon toch wel tellen voor een "strandvakantie"

Antw: Zoekverslagje omgeving Jard-sur-mer, Vendée Frankrijk
De vondsten die in de harde Jura-kalksteen bestonden vooral uit schelpen, brachiopoden en ammonieten. Veel hebben nog prepwerk nodig (maar ik denk dat ik voor veel stukken niet het juiste materiaal heb). Sommigen zijn zelfs prachtig gekristalliseerd.
Hier alvast al enkele vondsten (ook ter plaatse).
Let niet op mijn mimiek als ik iets uit een rotsblok probeer te krijgen

Groetjes,
Gunther
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
mooi hoor, vooral die middelste ammoniet vind ik prachtig
[Bewerkt door sjaak op 29-08-2014 om 23:16 NL]
[Bewerkt door sjaak op 29-08-2014 om 23:16 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Everhardus
Mooie vondsten, valt me niet tegen van een locatie waarvan je zou verwachten dat er in de zomer wellicht niet zo veel meer te vinden zou zijn.....well done !!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dat ziet er goed uit! Goed weer, mooie locatie, en nog wat leuks gevonden ook. En die mimiek zit helemaal goed 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)