Determinatie fossiel
Determinatie fossiel

Hallo,
Ik heb in de groeve van Faxe, Denemarken dit fossiel gevonden. Het fossiel is ongeveer 4,5 centimeter en we denken dat het een Gastropoda is.
b.v.d.
Ingmar Bouwman
Ingmar Bouwman
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Antw: Determinatie fossiel
Hoi Ingmar,ingmar schreef:
Hallo,
Ik heb in de groeve van Faxe, Denemarken dit fossiel gevonden. Het fossiel is ongeveer 4,5 centimeter en we denken dat het een Gastropoda is.
b.v.d.
Ingmar Bouwman
Ik weet weinig van Fakse. Ben er nog nooit geweest.
Je fossiel zal wel een gastropode zijn.
Voor zover ik het materiaal ken komt alleen Paleocypraea spirata enigszins in de richting. Ben benieuwd of zich nog iemand meldt

Time fades away (Neil Young)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik kan me aansluiten bij Tom. Ik zie hier inderdaad wel de steenkern van een gastropode in, maar verder dan dat reikt m'n kennis niet.
Bij dit soort fossielen kan de afdruk van cruciaal belang zijn voor determinatie.
[Bewerkt door Frederik op 15-09-2014 om 15:26 NL]
Bij dit soort fossielen kan de afdruk van cruciaal belang zijn voor determinatie.
[Bewerkt door Frederik op 15-09-2014 om 15:26 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Ingmar,
zoals Frederik al schreef is dit een steenkern van een gastropode (=slak).
Slakkenhuisjes bestaan meestal uit aragoniet. En dit wordt in de milljoenen van jaren na de sedimentatie opgelost. Over blijft dat wat in het slakkenhuisje zat, en dat zien we hier.
Omdat de schalen van slakken en schelpen uit bepaalde periodes vaak niet meer aanwezig zijn is de afdruk, die de origineele schelp in het sediment heeft achtergelaten inderdaad van enorm belang voor een exacte determinatie (zoals Frederik al schreef).
Verder is het voor de toekomst altijd van voordeel als je ons ook de andere kanten van het fossiel zou laten zien.
Kwa grootte en vorm denk ik dat jouw fossiel een Voluta piriformis is.
Groeten,
Oliver
zoals Frederik al schreef is dit een steenkern van een gastropode (=slak).
Slakkenhuisjes bestaan meestal uit aragoniet. En dit wordt in de milljoenen van jaren na de sedimentatie opgelost. Over blijft dat wat in het slakkenhuisje zat, en dat zien we hier.
Omdat de schalen van slakken en schelpen uit bepaalde periodes vaak niet meer aanwezig zijn is de afdruk, die de origineele schelp in het sediment heeft achtergelaten inderdaad van enorm belang voor een exacte determinatie (zoals Frederik al schreef).
Verder is het voor de toekomst altijd van voordeel als je ons ook de andere kanten van het fossiel zou laten zien.
Kwa grootte en vorm denk ik dat jouw fossiel een Voluta piriformis is.
Groeten,
Oliver