Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Frederik » 29 aug 2014, 16:27

Lugo schreef:
Frederik,
bij de Gerastos meen ik nog een kleine inkeping te merken op de linker flank van het pygidium. Is het dat wat je bedoelt?
Inderdaad, een duidelijke beschadiging die mooi sporen van heling toont aan de rand. De trilobiet heeft die verwonding duidelijk overleefd.

Jammer dat je projectje op die manier is moeten eindigen. Dat zag er inderdaad veelbelovend uit!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Frederik » 01 sep 2014, 11:46

Afbeelding

Zoals het bovenstaande voorbeeld van Luc illustreert, is de overgang van cranidium naar librigena altijd een spannende fase bij de preparatie. Als de librigena ontbreken, is het vele prepwerk tot dit punt grotendeels tevergeefs geweest.

Tot mijn grote vreugde is het deze keer wel in orde, althans wat de linker vrije wang betreft. Ze is aanwezig, en maar een fractie naar voren geschoven. Vingers kruisen voor de rechter vrije wang. Die zit in het tegenstuk en het zal nog even duren vooraleer we kunnen zien of ze aanwezig is.
Uiteraard zou ik op dit punt prioriteit geven aan het voorbereidend werk om beide delen van deze trilobiet tegen elkaar te zetten, en te controleren of de rechter vrije wang aanwezig is. Maar zolang de twee helften niet tegen elkaar staan is er ook centraal veel meer ruimte om tussen de stekels te werken. We doen dus nog even door op deze manier. Het stuk is mooi genoeg om afgewerkt te worden, ook als de rechter librigena zou ontbreken.

Heb ik geluk dat de librigena aanwezig is? Zeker.
Maar wat jullie niet zien is dat ik deze week nog werkte aan twee andere Ceratarges stukken, en dat in beide gevallen de librigena ontbraken. Zelf je stukken prepareren houdt dus ook dat soort van teleurstellingen in ;)

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 01 sep 2014, 12:40

Afbeelding

Frederik,

dat ziet er nog steeds goed uit en de disarticulatie van dat oog is minimaal. Dus duimen maal voor de rechter zijde. En van de aanwezigheid van thorax en pygidium ben je uiteraard al zeker.
Ter vergelijking heb ik nog een foto geplaatst van de Ceratarges waaraan ik bezig was en wat uiteindelijk slechts een cephalon zonder rechter vrije wang bleek te zijn..
Hier is de disarticulatie van het linkeroog veel groter zoals je kan zien, wat al een teken aan de wand was dat we te doen hadden met een vervellingsrest.
Ik heb nog even de statistieken opgezocht van ervaren preparators en voor Ceratarges komen zij op 1 volledige trilobiet voor elke 4 Ceratarges trilo's die zij prepareren.
Voor Phacops daarentegen zijn dat 30 volledige voor elke 31 Phacopsen, die zij prepareren.
Die verschillen kunnen dus groot zijn.

Good luck en succes.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 sep 2014, 13:48

Inderdaad, de disarticulatie hier is op zich geen goed teken. Er zijn nog indicatoren, zoals bijvoorbeeld schaalkleur en -dikte. Er zijn er die het voor sommige gevallen ook kunnen zien aan de matrixeigenschappen, zelfs binnen één couche. Dat vraagt werkelijk jaren ervaring (het zijn dan ook vaak de lokale 'gravers' die zoiets kunnen).

Wat de statistieken betreft, deze zijn gebaseerd op een sample waar de nodige voorselectie aan te pas komt: Ten eerste op het terrein, door de graver. Hier worden al een aanzienlijk deel van de incomplete specimens weggeflikkerd. Vervolgens gebeuren selecties bij de transacties van graver naar lokale opkoper. Daarna selecteert de preparator ook nog eens wanneer deze specimens aankoopt bij de opkoper, en nog een keer wanneer hij een preparatie start (waarbij je doorgaans deze specimens kiest die het meeste garantie bieden op compleetheid.
Als je zelf zoekt op het terrein sla je bijna al deze selectiestappen over, en zijn de ratio's compleet/incompleet dus nog wat lager. :D

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 sep 2014, 22:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eén, twee, drie, Even wat ontspanning tussendoor. :D

something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 18 sep 2014, 22:58

Prachtig allemaal.

GR

strandjutters

ivok

Bericht door ivok » 19 sep 2014, 07:47

Ontspanning ziet er weer goed uit

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 19 sep 2014, 08:09

Dat is weer mooi werk Frederik. Knap gedaan.

Dit lijkt op een Acastoide uit de Foum Zguid regio; zou dat kunnen?

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 sep 2014, 09:24

Helemaal juist Luc, het is een Acastoides.
Dit soort kleine stukken zijn ideaal om eens tussendoor te doen. Aan deze ben ik, uithardingstijd van de lijm niet meegerekend, net vier uur bezig geweest. In de helft van de tijd gaat het ook, maar dan riskeer je beschadigingen natuurlijk.
Alle fijne details zijn in ere gehouden, dat zie je op deze foto's niet. Ik zal eens wat detailfoto's nemen één van de komende dagen.

something (TH Huxley)

nestor

Bericht door nestor » 19 sep 2014, 09:41

Fraaie Acastoides! Opnieuw een knappe prep-prestatie. Als al eerder gezegd: Lugo en jij
zijn ware professionals op dit gebied.

vr.gr.

De senioribus nil nisi bene

Plaats reactie