Ammonieten doorzagen en aanslijpen.
Antw: Ammonieten doorzagen en aanslijpen.
Zag alleen dat het olie gekoeld is.
Hoop dat water ook werkt. .. Dan is het het sparen waard voor mij
Hoop dat water ook werkt. .. Dan is het het sparen waard voor mij
oeps...
Om de zaag te koelen en de zaagsnede te "smeren" is er speciale koelolie te koop. Dit is vrij reukloos en vertraagd tevens de roestvorming van de zaagtafel. Maar deze olie is vrij kostbaar (jerrycan van 5 liter kost al vlot rond de 20 euro)!
Zagen met water kan ook, maar dat verhoogd juist weer de roestvorming en verkort de levensduur van je zaagblad.
Als alternatieve koelmiddelen kun je petroleum gebruiken (doen de slijpers in Idar-Oberstein ook) of anders anti-vries.
Gebruik altijd bij het zagen een mondkapje, want het inademen van de zaagnevel is niet bevordelijk voor je gezondheid!!!
Zagen met water kan ook, maar dat verhoogd juist weer de roestvorming en verkort de levensduur van je zaagblad.
Als alternatieve koelmiddelen kun je petroleum gebruiken (doen de slijpers in Idar-Oberstein ook) of anders anti-vries.
Gebruik altijd bij het zagen een mondkapje, want het inademen van de zaagnevel is niet bevordelijk voor je gezondheid!!!
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Ammonieten doorzagen en aanslijpen.
Als de zaag door een stuk vuursteen kan zagen zonder problemen, dan moet hij wel harde kalksteen aankunnen.ivok schreef:Dank u voor de info!adekker schreef:
De diamantzaag is inderdaad een zaagtafel, maar speciaal bedoeld om er stenen/mineralen mee te zagen. Ik kocht hem ooit bij MTN in Giethoorn. het doet zijn werk uitstekend en is vrij ongevaarlijk in het gebruik.
Groeten, André.
Heb je ook ervaring met het zagen van de harde kalkstenen uit de ardennen (resteigne etc)
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Zou je een tegelzaagmachine kunnen gebruiken? Die kun je ook met water gebruiken. Ik heb daar wel bakstenen zonder problemen mee gezaagd. Ik zag er pas 1 in de aanbieding bij Hornbach.
Groet Walter
Zou je een tegelzaagmachine kunnen gebruiken? Die kun je ook met water gebruiken. Ik heb daar wel bakstenen zonder problemen mee gezaagd. Ik zag er pas 1 in de aanbieding bij Hornbach.
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Nee, dat zou ik beslist niet doen. Is ook erg gevaarlijk, want die diamantbladen zijn dikker, draaien op hogere toeren en hebben vaak ook inkepingen. Die zijn zeker niet bedoeld voor het zagen van diverse soorten natuursteen.
Was ik ook aan het denken zo'n zaagtafel/tegelzaag
er zijn er ook met ongekartelde bladen.
Die tegelzagen heb je met tafelmodel en het blad erboven (afkortzaag) of met het blad wat uit de tafel steekt.
Puur uit kostenoverweging is dat misschien toch het overwegen waard, maar er zullen wel wat haken en ogen aanzitten.
het enige wat me niet zo charmeerd aan die mineralen zaag is die olie.
over het algemeen bij prepareren van trilobieten wil niemand olie op zijn werkstuk krijgen en doet iedereen zijn best om dat te vermijden (bijvoorbeeld door hun luchtgereedschap niet te olien)
In geval van deze diamantzaag zou je bewust je werkstuk in de olie dompelen?
er zijn er ook met ongekartelde bladen.
Die tegelzagen heb je met tafelmodel en het blad erboven (afkortzaag) of met het blad wat uit de tafel steekt.
Puur uit kostenoverweging is dat misschien toch het overwegen waard, maar er zullen wel wat haken en ogen aanzitten.
het enige wat me niet zo charmeerd aan die mineralen zaag is die olie.
over het algemeen bij prepareren van trilobieten wil niemand olie op zijn werkstuk krijgen en doet iedereen zijn best om dat te vermijden (bijvoorbeeld door hun luchtgereedschap niet te olien)
In geval van deze diamantzaag zou je bewust je werkstuk in de olie dompelen?
oeps...
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Ivo,volgens mij draait een diamantzaag in water en niet in olie.
GR
GR
strandjutters
Zie mijn eerder gegeven antwoord over het koelen van het zaagblad in dit topic.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ah zo,wij als vloerders doen dit niet met olie,wij zagen dan eerst een onbelangrijke steen of tegel door,dan is de roestvorming ook weg 
GR

GR
strandjutters
Hallo, als je met water de zaag koelt, kun je, na gebruik, het zaagblad uit de machine halen en het schoon en droog maken dan kun je het daarna met een beetje olie insmeren om roestvorming tegen te gaan...
Bij een volgende zaagsessie zaag je dan eerst een onbelangrijk steentje door, zoals onze "vloerder" al aangaf, om de olie er af te halen zodat die niet aan het eerstvolgende werkstuk blijft kleven.
groeten, Bert
Bij een volgende zaagsessie zaag je dan eerst een onbelangrijk steentje door, zoals onze "vloerder" al aangaf, om de olie er af te halen zodat die niet aan het eerstvolgende werkstuk blijft kleven.
groeten, Bert
Elbert