Fuikhorentjes MV2
Fuikhorentjes MV2
Bijgaande horentjes maandag opgeraapt op MV2. Ik heb de fuikhorens van MV2 steeds Gevlochten fuikhoren (Nassarius reticulatus) genoemd. Maar bij het drogen viel het verschil in aantal verticale ribben plotseling op. Is het linker ex een andere soort ?
Bart
Bart
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Fuikhorentjes MV2
N. reticosus (i.p.v. N. reticulatus) klopt inderdaad, dankjewel. Maar valt een omloop met 4 a 5 radiale ribben per halve cirkel binnen de variatiebreedte van deze "buitengewoon variabele" soort ?
Bart
Moeilijke familie met veel soorten en variëteiten, die fuikhorens. Bij de pliocene Nassarius reticosus komt een grofgeribde variëteit voor, maar die ziet er toch anders uit dan deze twee van MV2. Dit zijn 'gevlochten fuikhorens', op het strand te vinden als fossiel (uit het Laat Pleistoceen/Holoceen) en recent. Ook hierbij twee variëteiten, of beter gezegd: twee soorten: Nassarius reticulatus (gevlochten fuikhoren) en Nassarius nitidus (grofgeribde fuikhoren). Ik kan de foto niet helemaal goed beoordelen, maar ze lijken me beide de grofgeribde soort en duidelijk fossiel.
Groeten,
Lex
Groeten,
Lex
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Lex,dit is goed mogelijk,ik heb geen ervaring met MV2.
Maar het was maar ff denken in die richting.
Fuikhorens zijn inderdaad niet gemakkelijk.
GR Pascal
Maar het was maar ff denken in die richting.
Fuikhorens zijn inderdaad niet gemakkelijk.
GR Pascal
strandjutters