Geologenhamer
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: GezochT!!! MEGALODON
Komt trouwens bij dat een Estwing levenslang verzekerd is tegen productiefouten. Dit wil in theorie zeggen dat hij bij normaal gebruik niet zou mogen stukgaan (los van de gebruikelijke slijtage, natuurlijk).
De mijne gaat in ieder geval al meer als 10 jaar mee en hij vertoont nauwelijks sporen van slijtage! Ik wil niet weten hoeveel goedkope hamers ik in die tijd aan frut kan slaan (= naar de vaantjes kan helpen
), maar het zijn er heel wat!
PS: ik heb geen aandelen van Estwing.
[Bewerkt door Frederik op 11-04-2006 om 12:11 NL]
De mijne gaat in ieder geval al meer als 10 jaar mee en hij vertoont nauwelijks sporen van slijtage! Ik wil niet weten hoeveel goedkope hamers ik in die tijd aan frut kan slaan (= naar de vaantjes kan helpen

PS: ik heb geen aandelen van Estwing.
[Bewerkt door Frederik op 11-04-2006 om 12:11 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik heb zelf een Picard hamer, ook van zeer goede kwaliteit. Nog afgezien van de levensduur kan een slechte hamer ook gevaarlijke situaties opleveren! Ik heb al een keer een hamerkop voorbij zien vliegen... Die wil je dus niet tegen je hoofd aan krijgen!
Dat was wel een stalen exemplaar, maar erg goedkoop en dus niet van goede kwaliteit.
[Bewerkt door webmaster op 11-04-2006 om 12:41 NL]
Dat was wel een stalen exemplaar, maar erg goedkoop en dus niet van goede kwaliteit.
[Bewerkt door webmaster op 11-04-2006 om 12:41 NL]
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Ik sluit me volledig aan bij wat Frederik zegt. (en ook ik heb geen aandelen bij Estwing). 
Misschien toch belangrijk om even te vermelden (zeker voor onze jonge vrienden hier op het forum) dat de keuze van een hamer zeer belangrijk is. Dat het misschien niet slecht is van op voorhand te weten in welk soort steen (hard, zacht, ...) je vooral wil gaan zoeken. Want niet iedere hamer is dezelfde en kan voor hetzelfde gebruikt worden. Ik heb dit opgelost door een iets duurdere gelogenhamer te kopen en daarnaast nog een heel assortiment van \'gewone\' hamers. Varierend van platte kop, tot rond en zwaar en tot een regelrechte moker
Daarbij ook een heel setje beitels (voor het meer secure werk)... En wat me soms ook helpt, geloof het of niet, is \"the good old faithfull crowbar\", een koevoet dus.
Goed materiaal is goed werk.
Da\'s een regel.
Ziepe

Misschien toch belangrijk om even te vermelden (zeker voor onze jonge vrienden hier op het forum) dat de keuze van een hamer zeer belangrijk is. Dat het misschien niet slecht is van op voorhand te weten in welk soort steen (hard, zacht, ...) je vooral wil gaan zoeken. Want niet iedere hamer is dezelfde en kan voor hetzelfde gebruikt worden. Ik heb dit opgelost door een iets duurdere gelogenhamer te kopen en daarnaast nog een heel assortiment van \'gewone\' hamers. Varierend van platte kop, tot rond en zwaar en tot een regelrechte moker

Daarbij ook een heel setje beitels (voor het meer secure werk)... En wat me soms ook helpt, geloof het of niet, is \"the good old faithfull crowbar\", een koevoet dus.
Goed materiaal is goed werk.
Da\'s een regel.
Ziepe
The earth has music for those who listen.
Antw: Antw: GezochT!!! MEGALODON
Hier kan ik niet helemaal akkoord gaan.Frederik schreef:
Tom, neem het van mij aan, de dag dat je echt gaat zoeken, is een goede geologenhamer het eerste dat je moet hebben (tenzij je naar tandjes gaat zeven natuurlijk).
Een geologenhamer of punthamer of hoe je hem wilt noemen, is niet het eerste wat je nodig hebt. Ik verzamel nu toch al 4 jaar intensief fossielen (en al vijftien jaar geïnteresseerd in fossielen) en het eerste wat je nodig hebt is een goed stel ogen en veel geduld. Zonder een goed stel ogen en zonder geduld zul je het anders snel zat zijn.
Bovendien heb ik pas twee maanden geleden een punthamer gekocht, nog geeneens een echte (50€ dure) geologenhamer, en daarvoor deed ik het met een moker en een puntbeitel en een platte beitel en meestal had ik die zaken niet eens nodig. In Eben Emael bv. is het gesteente zo zacht dat je met een gewone werkhamer en beitel al iets kan uithakken. Aan de Cap Gris Nez ben je ook al niet gebaat bij een geologenhamer (tenzij je in de Gault klei gaat hakken) omdat je zo de ammonieten kapot slaat. Als je in Barvaux naar spirifers gaat zoeken, kan je zelfs beter een hark meenemen =o) en heb je helemaal geen hamers nodig. Voor haaientandjes idem dito.
Ik vind het dus onzin dat jullie zo veel belang hechten aan een geologenhamer.
[Bewerkt door Yoghurtje op 13-04-2006 om 10:25 NL]
[Bewerkt door Yoghurtje op 13-04-2006 om 10:27 NL]
Hmm ga ik al uit van een goed paar ogen en geduld.
De meeste plekken waar ik ben geweest had ik een geologenhamer nodig. Natuurlijk kun je alles uithakken met moker en beitel, een goede hamer is toch handzamer en wat vriendelijker voor je arm. Hoe je het wendt of keert; een goede geologenhamer kan bijna geen slechte investering zijn als je met enige regelmaat een groeve in wil duiken.
De meeste plekken waar ik ben geweest had ik een geologenhamer nodig. Natuurlijk kun je alles uithakken met moker en beitel, een goede hamer is toch handzamer en wat vriendelijker voor je arm. Hoe je het wendt of keert; een goede geologenhamer kan bijna geen slechte investering zijn als je met enige regelmaat een groeve in wil duiken.
fidi exquisiri inveni
ik spleet, ik zocht, ik vond
ik spleet, ik zocht, ik vond
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Van zodra enig hakwerk vereist is (ook in Barvaux, Cap Griz Nez of Cap Blanc Nez, en zeker in het Belgisch devoon), vind ik een geologenhamer toch een onvoorstelbaar handige \'verlenging van mijn arm\'. Zelfs als ik niet hak, gebruik ik het ding om stenen om te draaien, steun te zoeken en dergelijke. Ik zou eerlijk gezegd niet prettig zonder kunnen.
Voor mijn Estwing had ik een tijdje een goedkoper merk, en ik moet zeggen dat voor mij het verschil in efficiëntie en comfort wel de meerwaarde verantwoordde. Maar goed, smaken verschillen.
Uiteraard zijn er vindplaatsen en omstandigheden die ander materiaal vereisen (een zeef voor de tandjes, een zaag in het Limburgs krijt, ...)
[Bewerkt door Frederik op 13-04-2006 om 11:49 NL]
Voor mijn Estwing had ik een tijdje een goedkoper merk, en ik moet zeggen dat voor mij het verschil in efficiëntie en comfort wel de meerwaarde verantwoordde. Maar goed, smaken verschillen.
Uiteraard zijn er vindplaatsen en omstandigheden die ander materiaal vereisen (een zeef voor de tandjes, een zaag in het Limburgs krijt, ...)
[Bewerkt door Frederik op 13-04-2006 om 11:49 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Heb ook nog niet zo lang een geologenhamer.
De baan (slagvlak is te klein)Je moet al een verdomt goede slag hebben om telkens je beitel te raken Hij is ook niet zwaar genoeg om genoeg kracht te ontwikkelen.
Ik deed het werk van een dure geologenhamer jarenlang met een bikhamer(lassers)
Ik heb er nu wel eentje maar vind hem veel te licht
Ik had ook andere alternatieven:Ga eens naar een autokerkhof(sloopbedrijf) en vraag een steekas van een \"lichte vracht\" laat daar door een bevriend iemand even een punt aan smeden en je hebt de beste beiteldie er is voor het zware werk,enorm sterk en 50-60 cm lang;Daar kan jemet de 5 kilo hamer ferm op doormeppen.
Een makker heeft ooit eens van een gebroken bladveer een \"geologenhamer\"voor me gemaakt,gewoon onverwoestbaar.
Een leger-houweeltje met een langere steel is enorm handig
De baan (slagvlak is te klein)Je moet al een verdomt goede slag hebben om telkens je beitel te raken Hij is ook niet zwaar genoeg om genoeg kracht te ontwikkelen.
Ik deed het werk van een dure geologenhamer jarenlang met een bikhamer(lassers)
Ik heb er nu wel eentje maar vind hem veel te licht
Ik had ook andere alternatieven:Ga eens naar een autokerkhof(sloopbedrijf) en vraag een steekas van een \"lichte vracht\" laat daar door een bevriend iemand even een punt aan smeden en je hebt de beste beiteldie er is voor het zware werk,enorm sterk en 50-60 cm lang;Daar kan jemet de 5 kilo hamer ferm op doormeppen.
Een makker heeft ooit eens van een gebroken bladveer een \"geologenhamer\"voor me gemaakt,gewoon onverwoestbaar.
Een leger-houweeltje met een langere steel is enorm handig
Theo
Ik vind de discussie over hamers veel interessanter dan de discussie over megalodon\'s (tik \"megalodon buy online\" in google in en ieder vind in zijn prijsklasse wat wils - gewoon een beetje zoeken en niet verwachten voor een dubbeltje eerste rang te zitten!), maar het is wel onoverzichtelijk dat deze bij dit topic staat. Is er een optie om die discussies te splitsen?
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
Kies een logische titel en discussieer over een totaal ander onderwerp. Ja dat is wel wat voor mij. Ben jarenlang in groeve \'t Rooth gaan zoeken met een gewone hamer. Jarenlang dus jaloers gekeken naar de echte \"hakkers\". Sinds ik zelf een Estwing gekregen heb, dank je wel mam, gebruik ik hem bij al mijn hakwerk. Inderdaad om stenen om te draaien, te steunen, af te tasten hoe hard de steen is, en om stenen te splijten. Vreemd genoeg gebruik ik, na een tip van een kenner, de stompe zijde om stenen te splijten.
Toch vind ik hem, gewoon omdat hij inderdaad onverwoestbaar is, een hele goede investering. Met name voor hakken in het krijt. Dus nee, niet noodzakelijk maar oh oh wat fijn als je er eentje hebt.
Grrr Edo
Toch vind ik hem, gewoon omdat hij inderdaad onverwoestbaar is, een hele goede investering. Met name voor hakken in het krijt. Dus nee, niet noodzakelijk maar oh oh wat fijn als je er eentje hebt.
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Geologenhamer
Boem patat! Dank zij Herman kunnen we tegenwoordig topics splitsen, en bij deze is dat hier gebeurd.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)