Kruipsporen uit de muschelkalk van Winterswijk?
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Kruipsporen uit de muschelkalk van Winterswijk?

Wie kan mij vertellen wat voor een sporen dit zijn?
Deze plaat is afkomstig uit sporenbereik IV. Afmetingen kalkplaat: lang 30cm, hoog 16cm.
[Bewerkt door Spoorzoeker op 15-09-2014 om 13:05 NL]
[Bewerkt door Spoorzoeker op 15-09-2014 om 13:07 NL]
Hans (Spoorzoeker)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Antw: Kruipsporen uit de muschelkalk van Winterswijk?
Weinig reacties op zo'n prachtig kruipspoor! 
Maar ja wie heeft er nou echt verstand en kennis van zaken om iets zinnig over zulke ichnofossielen te zeggen. Blijft een prachtig fossiel!

Maar ja wie heeft er nou echt verstand en kennis van zaken om iets zinnig over zulke ichnofossielen te zeggen. Blijft een prachtig fossiel!
donckey
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb hier ook al wat naar zitten kijken, erg moeilijk. Vooral het repetitieve in het patroon kan ik moeilijk plaatsen. Lange lijnen heb ik wel eens verklaard gezien als sleepsporen van vissen (door de vinnen/vinstekels). Daar zit soms ook wel wat symmetrie in, als vb. de linker en rechter borstvin simultaan de bodem raken.
Misschien kan dit ook verklaard worden door iets dat door lichte stroming / golfslag over de bodem werd gesleept?
Misschien kan dit ook verklaard worden door iets dat door lichte stroming / golfslag over de bodem werd gesleept?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Erg interessante sporen! Afgelopen 6 september heb ik ook een plaat gevonden met aparte 'krasachtige' sporen, ze lijken wel enigszins op die van jou. Dit was zo'n twee meter onder de welbekende rode band. Misschien dat ik het weekend nog even tijd heb om een foto te plaatsen.
Als ik het goed zie zijn er op de plaat ook resten van vissenuitwerpselen te zien, midden onder op de plaat. Om de sporen te determineren is het misschien een goed idee om een mailtje te sturen naar de Nederlandse Geologische Vereniging, afdeling Winterswijk. Een aantal mannen die lid zijn van deze afdeling zijn elke maand in de groeve te vinden. Ik denk dat hier de meeste kennis ligt wat betreft (ichno-)fossielen uit Winterswijk. Het e-mailadres is; NGVWinterswijk@gmail.com
Vriendelijke groet,
Christiaan.
Als ik het goed zie zijn er op de plaat ook resten van vissenuitwerpselen te zien, midden onder op de plaat. Om de sporen te determineren is het misschien een goed idee om een mailtje te sturen naar de Nederlandse Geologische Vereniging, afdeling Winterswijk. Een aantal mannen die lid zijn van deze afdeling zijn elke maand in de groeve te vinden. Ik denk dat hier de meeste kennis ligt wat betreft (ichno-)fossielen uit Winterswijk. Het e-mailadres is; NGVWinterswijk@gmail.com
Vriendelijke groet,
Christiaan.
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Hallo Christiaan,
Bedankt voor je reactie. Ik heb de sporen ook ongeveer 2 meter onder de rode band gevonden. Ik zal je raad opvolgen en een mailtje naar de NGV-afdeling Winterwijk sturen. Mocht ik een reactie op die mail krijgen die interessant is dan laat ik het je weten. Ik zou het op prijs stellen als je nog een foto van jou sporenvondst naar me mailt.
Vriendelijke groet,
Hans
Bedankt voor je reactie. Ik heb de sporen ook ongeveer 2 meter onder de rode band gevonden. Ik zal je raad opvolgen en een mailtje naar de NGV-afdeling Winterwijk sturen. Mocht ik een reactie op die mail krijgen die interessant is dan laat ik het je weten. Ik zou het op prijs stellen als je nog een foto van jou sporenvondst naar me mailt.
Vriendelijke groet,
Hans
Hans (Spoorzoeker)
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:

In een aflevering van Deposits magazin, issue 20, 2009 (artikel Henk Oosterink) staat over bijgevoegde foto:
"In a layer of very fine-grained limestone, swimming trails of fishes have been discovered. These are called Undichna and are interpreted as being oscillation scratches made by the fins of a swimming fish touching the seabed. They are made up of sinusoidal waves, which were probable produced by coelacanths (oral information by Jacob Benner (Medford, USA) and Dirk Knaust (Stavanger, Norway)). These kinds of swimming traces have also been described by Simon et al (2003) as being Parundichna. This is possible, because, in the Winterswijk quarry, an almost complete coelacanth fish and also several loose scales have been found."
Lijkt er wel op, toch?
Groet,
Niels
Niels
Oke Niels,
de uitleg kan ik begrijpen met de bijgeleverde foto,
maar op de foto van spoorzoeker zie ik cirkelvormige patronen die zich herhalen,
als het kruipsporen van een vis zijn, die met zijn kieuwen de grond raakt, dan zou die vis hier niet één pirouette hebben gemaakt, maar meerdere, en waarom dan ?
Gr Frank
de uitleg kan ik begrijpen met de bijgeleverde foto,
maar op de foto van spoorzoeker zie ik cirkelvormige patronen die zich herhalen,
als het kruipsporen van een vis zijn, die met zijn kieuwen de grond raakt, dan zou die vis hier niet één pirouette hebben gemaakt, maar meerdere, en waarom dan ?
Gr Frank
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Zijn het niet twee verschillende patronen door elkaar? Die strepen en die pirouettes?
Verder geen idee. Ben een leek op dit gebied. Ik moest aan dit artikel denken toen ik het zag.
Maar een vis kan toch ook wel eens wat vreemde bewegingen maken doen, bijvoorbeeld als die aan het paren, vechten of wat dan ook is?
Verder geen idee. Ben een leek op dit gebied. Ik moest aan dit artikel denken toen ik het zag.
Maar een vis kan toch ook wel eens wat vreemde bewegingen maken doen, bijvoorbeeld als die aan het paren, vechten of wat dan ook is?
Groet,
Niels
Niels
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Erg leuk, dit soort sporen! Ik heb zelf niet al te veel verstand van sporenfossielen, maar het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat dit soort structuren geen biologische oorsprong hebben. Op zich zijn dergelijke oscillerende bewegingen natuurlijk best mogelijk, zeker gezien ze gevormd zijn in water wat zelf ook oscilleerde (m.a.w.: golfslag). Een ieder de ooit in de zee gezwommen heeft weet dat je, zelfs door hele kleine golven, als het ware automatisch oscilleerde bewegingen maakt.
Misschien dus een vis die tijdens het zwemmen met zijn vinnen de bodem raakte, terwijl door de (licht) oscillerende beweging van het water zelf ook oscillerende bewegingen maakte?
Misschien dus een vis die tijdens het zwemmen met zijn vinnen de bodem raakte, terwijl door de (licht) oscillerende beweging van het water zelf ook oscillerende bewegingen maakte?
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Mee eens.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)