De geologenhamer....
- golden fossil
De geologenhamer....
Met de goede hamer kan je zelfs een topic splitsen Iris. Met interesse de geologenhamer berichten gevolgd. Een Estwing lijkt me zo slecht nog niet maar ik vraag me wel af welk gewicht jullie, voor algemeen gebruik,hanteren. Of hebben de mensen die er zo een hebben er soms meerdere?? Op de beurs heb ik wel eens wat hamers opgetilt maar er was nog geen exemplaat waarvan ik een fijn gevoel kreeg. Zou dat beter worden bij het gebruik ervan?
- golden fossil
Antw: De geologenhamer....
Webmaster
Sorry, ik had deze discussie meteen willen verplaatsen naar \"overige onderwerpen\" maar ben toch op \"vraag en aanbod\" blijven staan. Die Megs blijven je achtervolgen. Zou jij willen regelen dat het op de goede plaats komt? Nou ja, zo kom je ook aan 100 berichten...
Sorry, ik had deze discussie meteen willen verplaatsen naar \"overige onderwerpen\" maar ben toch op \"vraag en aanbod\" blijven staan. Die Megs blijven je achtervolgen. Zou jij willen regelen dat het op de goede plaats komt? Nou ja, zo kom je ook aan 100 berichten...
Bovenstande is inderdaad een interessante vraag.
Wat \"vriendelijker voor je arm\" betreft, ik heb soms enorme pijn in mijn polsen met een punthamer na het hakken. Voor hardere gesteenten ben je vaak beter af met een paar goede beitels en een moker. Ik kan me bijvoorbeeld niet inbeelden dat je een Lewisiceras van 50 cm doorsnede uithakt met een geologenhamer aan de Cap Blanc Nez.
Zelfs voor de kleine ammonietjes daar. Met een geologenhamer kun je bijvoorbeeld ook minder gericht hakken in het gesteente. Of maak ik gewoon fout gebruik van een geologenhamer? Behalve als wandelstok en steenroller, waarvoor gebruiken jullie dat \"handige verlengstuk\" dan waar volgens jullie een gewone hamer en beitel niet toereikend is? (serieuze vraag want ik zie geen voordelen behalve voor het hakken in zachter gesteente zoals vermeld)
enMako schreef:
Hmm ga ik al uit van een goed paar ogen en geduld.
De meeste plekken waar ik ben geweest had ik een geologenhamer nodig. Natuurlijk kun je alles uithakken met moker en beitel, een goede hamer is toch handzamer en wat vriendelijker voor je arm. Hoe je het wendt of keert; een goede geologenhamer kan bijna geen slechte investering zijn als je met enige regelmaat een groeve in wil duiken.
Ik ga gedeeltelijk akkoord met jullie redenering. Het zal inderdaad wat aan eigen voorkeur liggen maar ik vind eerlijk gezegd dat een geologenhamer alleen maar handig is als je in een relatief zacht of een makkelijk spleitend gesteente moet hakken.Frederik schreef:
Van zodra enig hakwerk vereist is (ook in Barvaux, Cap Griz Nez of Cap Blanc Nez, en zeker in het Belgisch devoon), vind ik een geologenhamer toch een onvoorstelbaar handige \'verlenging van mijn arm\'. Zelfs als ik niet hak, gebruik ik het ding om stenen om te draaien, steun te zoeken en dergelijke. Ik zou eerlijk gezegd niet prettig zonder kunnen.
Wat \"vriendelijker voor je arm\" betreft, ik heb soms enorme pijn in mijn polsen met een punthamer na het hakken. Voor hardere gesteenten ben je vaak beter af met een paar goede beitels en een moker. Ik kan me bijvoorbeeld niet inbeelden dat je een Lewisiceras van 50 cm doorsnede uithakt met een geologenhamer aan de Cap Blanc Nez.
Zelfs voor de kleine ammonietjes daar. Met een geologenhamer kun je bijvoorbeeld ook minder gericht hakken in het gesteente. Of maak ik gewoon fout gebruik van een geologenhamer? Behalve als wandelstok en steenroller, waarvoor gebruiken jullie dat \"handige verlengstuk\" dan waar volgens jullie een gewone hamer en beitel niet toereikend is? (serieuze vraag want ik zie geen voordelen behalve voor het hakken in zachter gesteente zoals vermeld)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Is gebeurd.
Het gewicht van je hamer is afhankelijk van het gesteente dat je ermee wilt bewerken (en misschien ook een beetje van de kracht in je handen en armen). Voor de lossen devoonschiefer waarin ik soms werk is mijn Estwing ideaal (ik zoek het gewicht wel eens op, heb hem niet bij nu), voor stuggere kalksteenblokken is hij niets waard, daar gebruik ik dan weer een moker voor. Ook geldt dat hoe groter de steen die je wilt splijten, hoe zwaarder het gereedschap dat je nodig hebt.
Ook de lengte van de steel heeft invloed op de slagkracht.
(edit: Yoghurtje en ik hebben zowat gelijktijdig gepost, mijn post is geen antwoord op die van yoghurtje)
[Bewerkt door Frederik op 13-04-2006 om 17:14 NL]
Het gewicht van je hamer is afhankelijk van het gesteente dat je ermee wilt bewerken (en misschien ook een beetje van de kracht in je handen en armen). Voor de lossen devoonschiefer waarin ik soms werk is mijn Estwing ideaal (ik zoek het gewicht wel eens op, heb hem niet bij nu), voor stuggere kalksteenblokken is hij niets waard, daar gebruik ik dan weer een moker voor. Ook geldt dat hoe groter de steen die je wilt splijten, hoe zwaarder het gereedschap dat je nodig hebt.
Ook de lengte van de steel heeft invloed op de slagkracht.
(edit: Yoghurtje en ik hebben zowat gelijktijdig gepost, mijn post is geen antwoord op die van yoghurtje)
[Bewerkt door Frederik op 13-04-2006 om 17:14 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)