Gehoorbeentje ? / plus stukje schedel.
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Gehoorbeentje ? / plus stukje schedel.

Dinsdag gevonden ,de eerste 6 foto's dit stuk lijkt mij verdacht veel op een gehoorbeentje ,
Eerst dacht ik dat het wat gangen en gaatjes van een boormossel waren in een stukje steen.
Ik denk nu toch aan een rotsbeentje ,gezien de kleine ronding aan de bovenkant ,zie foto 2 / 4 /en 5.
Afmetingen 3 cm bij / 2 cm bij /1,2 cm .
Dan het stukje schedel,er is een behoorlijke honingraat structuur te zien.
Op foto 1 ,een een stukje van de schedel buitenkant/ en een kant is iets dichter van structuur, zie foto 3 .
Nu hebben Mammoeten een door de raat structuur een lichte doch stevige schedel,maar is dit ook mammoet schedel,het lijkt mij iets te fragiel en nijg meer naar een zee zoogdier.
Maar ik kan er ook helemaal naast zitten,wat voor dier de eigenaar was ????

de afmetingen van het stuk zijn 6 cm / bij 4 cm / bij 5,5 bij /3,2 cm
Groet
Huug
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Antw: Gehoorbeentje ? / plus stukje schedel.
Dat lijkt inderdaad een gehoorbeentje, het schedelfragment doet mij denken aan schildpad maar ik kan er flink naast zitten..
Leuke vondsten!
Leuke vondsten!
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Het lijkt mij toch een stukje schedel van een groot landzoogdier. Kan ook van een jong beestje zijn.
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hallo Niels landdier is.altijd mogelijk.
Zoals het er nu uit ziet kan het allee kanten op,ik heb hier ook niets aan.vergelijkings materiaal.
'k zoek nog wel wat verder,en ook eens kijken wat er via het Forum binnen komt.
Voor nu is' nog een raadsel
.
groet
Huug .
Zoals het er nu uit ziet kan het allee kanten op,ik heb hier ook niets aan.vergelijkings materiaal.
'k zoek nog wel wat verder,en ook eens kijken wat er via het Forum binnen komt.
Voor nu is' nog een raadsel

groet
Huug .
HalloHuug, zie ik op de foto,s 3 en 4 van het schedelstukje niet een hoornaanhechtings plekje. Zit aan de rechterzijde. Kan het verkeerd zien maar wil het even weten.
Groet,Ben
0000000000
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Ik heb veel van dit soort stukjes die klakkeloos als mammoet aanmerk...Kan juveniel zijn.
Groet,
Niels
Niels
even een kleine nuance:
Dat gehoorbeentje (de term die we hier vaak gebruiken als aanduiding van periotica of bulla's van walvisachtigen) is feitenlijk een deel van een gehoorkamer van een landzoogdier of iets in de richting van zeehond (geen walvisachtuige). Het grove spongioza verraadt dat het fragment aan een schedel heeft gezeten, hetgeen bij walvisachtigen niet zo is).
De juiste determinatie is dus schedelfragment deel van de gehoorkamer van een zoogdier anders dan een walvisachtige.
Gehoorbeentjes zijn: hamer, aambeeld, Stijgbeugel
Tenminste als ik het allemaal goed heb
Dat gehoorbeentje (de term die we hier vaak gebruiken als aanduiding van periotica of bulla's van walvisachtigen) is feitenlijk een deel van een gehoorkamer van een landzoogdier of iets in de richting van zeehond (geen walvisachtuige). Het grove spongioza verraadt dat het fragment aan een schedel heeft gezeten, hetgeen bij walvisachtigen niet zo is).
De juiste determinatie is dus schedelfragment deel van de gehoorkamer van een zoogdier anders dan een walvisachtige.
Gehoorbeentjes zijn: hamer, aambeeld, Stijgbeugel
Tenminste als ik het allemaal goed heb

maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt