Nog meer schrapers/krabbers zandmotor?
Nog meer schrapers/krabbers zandmotor?

Hallo,
N.a.v. een recent gevonden werktuig: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 27068&site ben ik andere stukjes vuursteen, gevonden op de zandmotor, eens nader gaan bekijken. Omdat ik het moeilijk te determineren vind vraag ik jullie hulp. Zelf denk ik dat 1 een werktuigje zou kunnen zijn.
groet,
Dick
[Bewerkt door zandmotor op 26-09-2014 om 14:35 NL]
[Bewerkt door zandmotor op 26-09-2014 om 16:29 NL]
Antw: Nog meer schrapers/krabbers zandmotor?
Hoi Dick,
Volgens mij is nummer 1 inderdaad een werktuig, een schabber op een afslag.
De achterzijde heeft een mooie slagbult en een slaglitteken (daar waar een stukje vuursteen van de slagbult is "afgeschilferd" .
De rest zou ik in de hand moeten hebben om iets zinnig te kunnen zeggen, maar ik heb mijn twijfels
Peter
Volgens mij is nummer 1 inderdaad een werktuig, een schabber op een afslag.
De achterzijde heeft een mooie slagbult en een slaglitteken (daar waar een stukje vuursteen van de slagbult is "afgeschilferd" .
De rest zou ik in de hand moeten hebben om iets zinnig te kunnen zeggen, maar ik heb mijn twijfels
Peter
donckey
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie (en weer duidelijke uitleg!).
groet,
Dick
Bedankt voor je reactie (en weer duidelijke uitleg!).
groet,
Dick
- Jan Losser
Nummer twee ziet er ook veel belovend uit.
Maar vanaf een foto is het bijna niet te doen.
Dan moet je ze toch echt in de hand hebben.
Nummer 4 en 5 zijn waarschijnlijk natuurlijke stukken, dus zonder menselijke bewerking.
[Bewerkt door Jan Losser op 28-09-2014 om 16:10 NL]
Maar vanaf een foto is het bijna niet te doen.
Dan moet je ze toch echt in de hand hebben.
Nummer 4 en 5 zijn waarschijnlijk natuurlijke stukken, dus zonder menselijke bewerking.
[Bewerkt door Jan Losser op 28-09-2014 om 16:10 NL]
Zonder verleden geen toekomst
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik denk het niet, er zijn goede argumenten aangehaald waarom 1 en 2 *mogelijk* wel artefacten zijn, en de rest waarschijnlijk niet. Maar het is niet altijd eenvoudig te zien, en zeker niet op foto.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Jan, bedankt voor je reactie en Mc_Crabs: beetje kort door de bocht.
groet,
Dick
groet,
Dick
Zandmotor,
Lastig om te zien, ik zie niet de uitgesproken werktuigen, maar heb al veel van die dingen gezien die uiteindelijk toch iets blijken te zijn, altijd interessant om zelf te voelen of ze stuk per stuk in je hand passen, of je vingers ergens voeling hebben.
Laatst nog een documentaire over Neanderthalers gezien El Sidron, ging dus wel over Neanderthalers, maar die hadden veel halffabricaat op zak en ruwe stenen op zak, om tijdens hun tochten bij te bewerken naar wat ze nodig hadden.
Duys
Lastig om te zien, ik zie niet de uitgesproken werktuigen, maar heb al veel van die dingen gezien die uiteindelijk toch iets blijken te zijn, altijd interessant om zelf te voelen of ze stuk per stuk in je hand passen, of je vingers ergens voeling hebben.
Laatst nog een documentaire over Neanderthalers gezien El Sidron, ging dus wel over Neanderthalers, maar die hadden veel halffabricaat op zak en ruwe stenen op zak, om tijdens hun tochten bij te bewerken naar wat ze nodig hadden.
Duys
Antw: Antw: Nog meer schrapers/krabbers zandmotor?
Mc_Crabs schreef:
Ik zie er niets in, denk dat je begint door te draaien en overal een werktuig in wilt zien.
Niet alleen Dick begint dus door te draaien maar ook ik

Weet je Crabs, misschien laat jij wel heel veel moois aan werktuigjes en/of artefacten op het strand liggen en dat zou toch zonde zijn.
Peter
donckey