Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.
Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.

Deze kleine frimmels heb uit het strandzand van Tarifa aan de haven. Dit is de veerhaven van Tarifa (Spanje naar Tanger in Marokko).De forams zijn mooi gecalciteert of van aragoniet. Bij de foto,s bevind zich een klein fragment van een vissenkaakje met knobbelkiesjes naar mijn inzien. De forams zijn gemiddeld 0,5-1,00 mm groot. en zijn ca. 25 x vergroot.
Groet,Ben
0000000000
Antw: Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.

Hierbij nogmaals de foto,s van de forams, de vorige waren te klein zag ik.
groet,Ben
0000000000
Fraaie forams Ben, en ook mooie foto's
Peter
Peter
donckey
hallo Peter, bedankt voor je antwoord. Bij het eerste bericht stonden de namen erbij, maar er is iets fout gegaan met plaatsen. Verwijderen van iets fouts weet ik nog niet of dat wel kan. Foto,s zijn gemaakt met een handmic. van Conrad.
groet, Ben.
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Je kan een bericht verwijderen, maar als je dat doet met het eerste bericht van een topic, dan verdwijnt het hele topic.
Prima dus dat je de foto's in het tweede bericht plaatst.
Mooi materiaal hoor. Moet je hier veel zand voor doorzoeken of wemelt het ervan?
Prima dus dat je de foto's in het tweede bericht plaatst.
Mooi materiaal hoor. Moet je hier veel zand voor doorzoeken of wemelt het ervan?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Hallo Frederik, bedankt voor je reactie. Hier 2 foto,s van het zand. Het is zeldzaam schoon en fraai vooral de kleuren. Er zit werkelijk van alles in ook ostracoden waar ik nog mee bezig ben. Bij de forams zijn het meest Quinquloculina,s ze hebben een mooi zwart-wit schaaltje, ik weet alleen niet of dit calciet is of argoniet. Verder wat Elphidium,s. Verder prachtige gekleurde gastropoden meest tussen de 1-2mm groot. Vermoedelijk zijn deze recent alhoewel er ook wel geheel gefossieliceerde bij zijn. Bryozoën in overvloed. Kortom fantastisch materiaal. Ik heb ca. 200 gram zand mee genomen.
Groet,Ben
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Leuke zoekplaatjes.
Enig idee hoe oud ze zijn?
Enig idee hoe oud ze zijn?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Fredrik, ik durf het niet met zekerheid te zeggen de forams komen zowel fossiel(verml Eoceen-Mioceen) voor tot recent. De kust bestaat daar uit. Ik denk Eocene zandsteen waar ze uitkomen. De schelpjes en gastropoden zijn vermoedelijk bijmenging. Er is niet zoveel te vinden in de literatuur op geologische gebeid van Tarifa tot Cádiz en al helemaal niet over foraminiferen ed.
groet,Ben
0000000000
Antw: Antw: Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.
Prachtig Ben,scherven schreef:
Hallo Frederik, bedankt voor je reactie. Hier 2 foto,s van het zand. Het is zeldzaam schoon en fraai vooral de kleuren. Er zit werkelijk van alles in ook ostracoden waar ik nog mee bezig ben. Bij de forams zijn het meest Quinquloculina,s ze hebben een mooi zwart-wit schaaltje, ik weet alleen niet of dit calciet is of argoniet. Verder wat Elphidium,s. Verder prachtige gekleurde gastropoden meest tussen de 1-2mm groot. Vermoedelijk zijn deze recent alhoewel er ook wel geheel gefossieliceerde bij zijn. Bryozoën in overvloed. Kortom fantastisch materiaal. Ik heb ca. 200 gram zand mee genomen.
groet,Ben
En grappig, dat er zo veel in zo weinig zit.
Moet er zelf ook eens wat aan gaan doen, met al kilo's ENCI gruis moet er genoeg op dit formaat te vinden zijn.
Groeten,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 30-09-2014 om 16:32 NL]
Hallo Dirk, ik heb nog een bak Ligtenberg materiaal staan en heb al het een en ander voor je uitgezocht vooral kleine tandjes e.d. Wanneer het klaar is weet ik nog niet. De winter staat voor de deur dus. Als je nog is wat gruis kwijt wil weet je aan wie. Tanden en tandjes doe ik niets mee die krijgen de mensen altijd terug. Al dat kleine spul is bijzonder tijdrovend maar wonderschoon. Eerst pikken en sorteren en dan een naam er aan geven je weet wat dat inhoud. Sterkte met deze fraaie tak van de geologie.
Groet,Ben-Lochem . Bedankt voor je reactie.
0000000000