Fossiel uit Zuid Zweden
Fossiel uit Zuid Zweden
Het is me niet gelukt dit fossiel op de site te achterhalen. Het lijkt me een tweekleppige, maar tussen de vele foto's daar vind ik geen 'match'.
Het fossiel werd gevonden in een natuurgebied bij Falsterbo het zuidwestelijkste puntje van Zweden. Gewoon in het zand. Mogelijk losgetrapt door daar grazende paarden.
De maten zijn 3x3 cm met een dikte van 2 cm. Dit exclusief het stenen aanhangsel.
Het dier is kennelijk in gesloten toestand gefossiliseerd.
De voetzijde van het scheldier vind ik zeer kenmerkend met gaatjes en sleuven.
Weet iemand misschien om welk dier het hier gaat?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Fossiel uit Zuid Zweden
Je zal het bij de brachiopoden moeten zoeken. Het is inderdaad een steenkern, met de vormen van het slot en dergelijke mooi zichtbaar. Ik kan je niet verder helpen met de determinatie ervan, maar in principe zou dat wel moeten lukken tot op familie- of genusniveau.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hartelijk dank Frederik.
Op de foto's van Brachiopoden op de site geen 'match'. Het begint me nu pas te dagen hoeveel verschillende dieren gefossiliseerd zijn! Op plantensites weet ik heel wat vragen te beantwoorden met de juiste determinatie. Bij fossielen ligt het kennelijk ingewikkelder en dat maakt het extra boeiend. Heeft iemand anders een idee over de gefotografeerde soort?
Op de foto's van Brachiopoden op de site geen 'match'. Het begint me nu pas te dagen hoeveel verschillende dieren gefossiliseerd zijn! Op plantensites weet ik heel wat vragen te beantwoorden met de juiste determinatie. Bij fossielen ligt het kennelijk ingewikkelder en dat maakt het extra boeiend. Heeft iemand anders een idee over de gefotografeerde soort?
Hallo, het is niet echt vreemd dat je geen match hebt kunnen vinden, omdat brachiopoden doorgaans de schelp gefossiliseerd hebben.
Hier is dat niet zo; je hebt een afdruk van de binnenkant van de schelp en die ziet er nu eenmaal heel anders uit dan de buitenkant.
Dat maakt determinatie moeilijk, maar omdat het een bijzondere conservering is, kan het goed zijn dat een echte brachiopodenverzamelaar en/of wetenschapper uit zijn of haar dakje gaat vanwege dit, wellicht heel bijzondere, fossiel.
Ikzelf ben meer een ammonietenman en kan je dus niet verder helpen, maar ik zou het ding goed bewaren.
groeten, Bert
Hier is dat niet zo; je hebt een afdruk van de binnenkant van de schelp en die ziet er nu eenmaal heel anders uit dan de buitenkant.
Dat maakt determinatie moeilijk, maar omdat het een bijzondere conservering is, kan het goed zijn dat een echte brachiopodenverzamelaar en/of wetenschapper uit zijn of haar dakje gaat vanwege dit, wellicht heel bijzondere, fossiel.
Ikzelf ben meer een ammonietenman en kan je dus niet verder helpen, maar ik zou het ding goed bewaren.
groeten, Bert
Elbert
Hartelijk dank Bert. Je hebt me de ogen geopend voor een detail. Direct naast het stuk steen dat 'aan het fossiel zit geplakt' zou weleens een stukje van de buitenkant van de schelp zichtbaar kunnen zijn: dun, kalkwit en voorzien van groeven. De rest van het fossiel aan die kant is glad en dat zou dus inderdaad de afdruk kunnen zijn van de binnenkant van de schelp. Aan de andere kant (die in zijn geheel witter is, lijkt het schelprestant een groter deel van het oppervlak te beslaan. Maar ook hier is het fossiel naar de voet toe glad.
Misschien moet ik eens overdag proberen een gedetailleerdere foto te maken en die te plaatsen. 's avonds onder een lamp werkt niet echt goed.
Misschien moet ik eens overdag proberen een gedetailleerdere foto te maken en die te plaatsen. 's avonds onder een lamp werkt niet echt goed.
Hallo, dat stukje steen dat "er aan zit geplakt" is volgens mij deel van het fossiel en mogelijk? de gefossiliseerde voet van de brachiopode; ik heb dat nog nooit zo bewaard gezien...
Een brachiopodenkenner zou je wel verder moeten kunnen helpen, maar ik denk dat die net allemaal brachiopoden aan het zoeken zijn...
groeten, Bert
Een brachiopodenkenner zou je wel verder moeten kunnen helpen, maar ik denk dat die net allemaal brachiopoden aan het zoeken zijn...
groeten, Bert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik kan wel uitsluiten dat dat stukje steen de resten zijn van de voet van de brachiopode.
Om het nog ingewikkelder te maken: vaak worden brachiopoden beschreven -en dus ook in strikte zin gedetermineerd- aan de hand van de doorsnede. Hiertoe wordt de brachiopode in plakjes gesneden. In de doorsnede is idealiter niet enkel de schaal maar ook de lofofoor te zien.
Om het nog ingewikkelder te maken: vaak worden brachiopoden beschreven -en dus ook in strikte zin gedetermineerd- aan de hand van de doorsnede. Hiertoe wordt de brachiopode in plakjes gesneden. In de doorsnede is idealiter niet enkel de schaal maar ook de lofofoor te zien.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Nog een aanvulling: als ik de geologische kaart erbij neem (op onze website: http://www.fossiel.net/system/images/ge ... zweden.jpg ), zitten we in dit gebied met Tertiaire kalksteen.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)