Mammoetkies
Mammoetkies

Hallo,
Deze onderkaakse mammoetkies (waarschijnlijk M2) hebben we in mei gevonden op de Zandmotor. Toen we hem vonden zat de scheur al in het kauwvlak, daarom heb ik de kies voor de zekerheid een half jaar ontzilt en elke week het water vervangen. En in de eerste 2/3 weken 2 tot 3 keer per week.
Nu heb ik hem laten drogen op een vochtige handdoek en zijn er gelukkig geen scheuren meer bijgekomen, maar helaas loopt de scheur wel helemaal door van de ene kant van de kies naar de andere kant (zie foto's).
Is er naast het concerveren in een houtlijm in water oplossing of velpon-aceton iets waardoor de kies hopelijk niet verder gaat barsten, want ik denk niet dat als ik de kies een paar uur in houtlijm-water laat liggen het genoeg zal zijn.
Bedankt,
Rick
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Mammoetkies
Scheuren blijven komen. Je moet de kies bij houden en ze vullen met lijm. Verder moet je de kiezen op een plej bewaren met niet te veel temperatuur schommelingen.
Groet,
Niels
Niels
Hallo Rick,
Het is wat duurder en je moet de goede oplossing maken.
Maar dan heb je wel een heel goede conservering.
Paraloid B-72 kunststof korrels die je oplost in zuiver Aceton.
Op deze site staan ook goede tips onder 'conserveren'
Het zou toch jammer zijn dat zo'n mooie kies verder breekt.
Bij winkels die materialen voor kunstschilders verkopen, wordt het ook vaak verkocht.
Anders even zoeken op het internet.
Op de link staat een goede gebruiksaanwijzing:
http://www.academia.edu/1237393/Paraloi ... Preparator
Sine labore non erit siliko in manu
Het is wat duurder en je moet de goede oplossing maken.
Maar dan heb je wel een heel goede conservering.
Paraloid B-72 kunststof korrels die je oplost in zuiver Aceton.
Op deze site staan ook goede tips onder 'conserveren'
Het zou toch jammer zijn dat zo'n mooie kies verder breekt.
Bij winkels die materialen voor kunstschilders verkopen, wordt het ook vaak verkocht.
Anders even zoeken op het internet.
Op de link staat een goede gebruiksaanwijzing:
http://www.academia.edu/1237393/Paraloi ... Preparator
Sine labore non erit siliko in manu
Bedankt voor de tips Niels en Sjacob. Ik ga denk ik toch voor houtlijm.
Is het een groot verschil als je gebruik maakt van D2 houtlijm ipv D3? Ik heb nu geen D3 houtlijm thuis, maar alleen D2 (ik vraag het maar voordat ik het gebruik;).
Is het een groot verschil als je gebruik maakt van D2 houtlijm ipv D3? Ik heb nu geen D3 houtlijm thuis, maar alleen D2 (ik vraag het maar voordat ik het gebruik;).