Keichousaurus

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Freerk04
Keichousaurus

Bericht door Freerk04 » 11 nov 2014, 20:21

Goedenavond,

Weet iemand ook waaraan je een echte keichousaurus kunt herkennen ?
Ik heb er al een aantal gezien maar ik kan moeilijk onderscheid maken tussen echte en nep exemplaren.

Groeten Freerk

Groeten Freerk

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Keichousaurus

Bericht door Frederik » 12 nov 2014, 11:03

Dag Freerk,

Er is niet echt een kant-en-klaar truukje om dit onderscheid te maken. Dit geldt trouwens niet enkel voor dit soort fossielen. Om een goede vervalsing van een authentiek fossiel te onderscheiden is vaak veel kennis en ervaring nodig met het materiaal. Het zit 'm vrijwel steeds in kleine details, die vanop vb. een foto niet goed te zien zijn.

Waar ze gevonden worden zijn Keichosaurussen niet echt zeldzaam, en ik denk dat de meerderheid van de exemplaren die ik al heb gezien grotendeels authentiek waren. Wat me wel opvalt, is dat ze doorgaans extreem slecht geprepareerd zijn. De exemplaren die wel goed geprepareerd zijn, zijn meteen erg prijzig. En dan spreek ik me nog niet uit over het legale aspect van de verkoop.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 12 nov 2014, 13:55

Zoals Frederik al zachtjes aangeeft is er een probleem kwestie van legaliteit met het overgrote deel van de Keichosaurus specimens die in de handel voor grof geld verkrijgbaar zijn. Alle uit China afkomstige specimens zijn immers op totaal illegale wijze uit China gesmokkeld. De Chinese autoriteiten maken de laatste tijd erg veel werk van het opsporen van deze smokkelaars en vooral ook van de verkopers die schijnbaar lak hebben aan elke vorm van regelgeving. Misschien eens goed om na te lezen wat er de voorbije jaren is gebeurt met oa. enkele Amerikaanse 'handelaren' van Chinese fossielen.

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Freerk04

Bericht door Freerk04 » 12 nov 2014, 17:54

bedankt voor de informatie.

Groeten Freerk

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 13 nov 2014, 10:28

Hallo Freerk, er staat er een te koop op Catawicki veiling voor 170 euro dat is het bod met nog 8 uur te gaan.
groet,Ben.

0000000000

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 nov 2014, 10:54

Ik ben even gaan kijken. Een goed voorbeeld van zo'n rampzalig slechte preparatie. Het lijkt erop dat ze gewoon matrix wegslijpen met een slijptol tot ze botten zien.
Mooi van ver, maar ver van mooi.

something (TH Huxley)

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 13 nov 2014, 11:35

het valt mij op dat die keichousaurussen altijd als volledige skeletten aangeboden worden; ik zou eerder verwachten dat slechts een 10% volledig bewaard gebleven is en de rest meer fragmentarisch of zie ik dat verkeerd?
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 nov 2014, 13:24

Dat hangt van het afzettingsmilieu af. Een snelle afzetting, vb. tijdens een event, waarbij organismen levend begraven worden, en waarbij er nadien weinig verstoring van het pakket is door gravende organismen, kan een laag met vrijwel uitsluitend complete exemplaren opleveren.

Ik heb geen concrete ervaring met deze Keichosaurus locatie, maar in Marokko zien we dit duidelijk als we trilobieten zoeken: een specifieke laag met vrijwel uitsluitend complete exemplaren, met de lagen er boven en onder vol fragmentarische resten, accumulaties van materiaal.

something (TH Huxley)

Plaats reactie