Twee kiezen en een groeischijfje ZM
- andersschinkel
Twee kiezen en een groeischijfje ZM
Beste allen,
Gisterochtend weer naar de Zandmotor geweest; daar ook zandmotor ontmoet

Eerste drie foto's: lijkt me een linker bovenkaakskies van een paard.
Volgende drie foto's: is volgens mij de achterste rechter onderkaakskies van een oeros of steppewisent. Ik heb ook naar gewoon rund gekeken, maar gezien het patroon in het kauwvlak en het formaat (en de vindplaats) leek me dit uitgesloten.
Kloppen deze determinaties?
En kan iemand me helpen met het groeischijfje? Is het van een zeezoogdier misschien?
Bedankt alvast!
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Antw: Twee kiezen en een groeischijfje ZM
Mooie kiezen! Ik denk dat je goed zit met je determinatie.
Had Zandmotor (Dick) ook nog wat gevonden op de Zandmotor?
Had Zandmotor (Dick) ook nog wat gevonden op de Zandmotor?
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Paard en rundachtige inderdaad. Die laatst is een wervel, maar weet niet waarvan. Lijkt een wel een mini mammoetwervel.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Antwoord op Patrick:
Ja, Dick (ik wist even niet of hij die naam ook gebruikte op het forum; we hadden ons wel even voorgesteld aan elkaar natuurlijk) had onder andere een klein stukje kaak met een kiesje erin, waarvan durf ik niet te zeggen.
[Bewerkt door andersschinkel op 23-11-2014 om 20:16 NL]
[Bewerkt door andersschinkel op 23-11-2014 om 20:20 NL]
Ja, Dick (ik wist even niet of hij die naam ook gebruikte op het forum; we hadden ons wel even voorgesteld aan elkaar natuurlijk) had onder andere een klein stukje kaak met een kiesje erin, waarvan durf ik niet te zeggen.
[Bewerkt door andersschinkel op 23-11-2014 om 20:16 NL]
[Bewerkt door andersschinkel op 23-11-2014 om 20:20 NL]
- andersschinkel
Hoi Niels en Patrick,
Dank voor de bevestiging. Het werveltje deed me ook wel aan de grotere mammoetgroeischijf denken die ik een paar maanden terug op MV2 vond, maar deze is idd wel erg klein. Misschien één van de achterste wervels van een baby-mammoet
Groet,
Anders
Dank voor de bevestiging. Het werveltje deed me ook wel aan de grotere mammoetgroeischijf denken die ik een paar maanden terug op MV2 vond, maar deze is idd wel erg klein. Misschien één van de achterste wervels van een baby-mammoet

Groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Het is in elk geval van een jong beest nu het nog niet aan het wervenlichaam was vergroeid. Zou dus kunnen.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Even over de runderkies. Huisrunderen kan je niet zo maar uitsluiten. Er is heel veel individuele variatie. In dit geval denk ik ook aan een fossiele soort.
De epifyse lijkt mij hol te staan. Als dit klopt kunnen we zeezoogdier en mammoet uitsluiten. Ik kan de zijkanten niet zien, maar als dat een articulatievlak voor een rib is , is het een achterste epifyse van één van de laatste borstwervels van een paard of rund (paard heeft mijn voorkeur).
De epifyse lijkt mij hol te staan. Als dit klopt kunnen we zeezoogdier en mammoet uitsluiten. Ik kan de zijkanten niet zien, maar als dat een articulatievlak voor een rib is , is het een achterste epifyse van één van de laatste borstwervels van een paard of rund (paard heeft mijn voorkeur).
Charlie
- andersschinkel
Bedankt, Charlie. De epifyse is inderdaad een beetje hol en er zit nog een articulatievlakje aan in de rechterbovenhoek, dus dan houd ik het voorlopig of paard of rund.
Overigens is die grotere mammoetepifyse die ik op MV2 heb gevonden wel hol - is dat bij de grotere wervels wel normaal?
Bedankt voor de tip mbt de runderkiezen ook. Ik had vergeleken met de plooien in de kauwvlakken van de kiezen op natuurinformatie.nl, maar als er veel individuele variatie is, zegt dat natuurlijk niet zoveel.
Overigens is die grotere mammoetepifyse die ik op MV2 heb gevonden wel hol - is dat bij de grotere wervels wel normaal?
Bedankt voor de tip mbt de runderkiezen ook. Ik had vergeleken met de plooien in de kauwvlakken van de kiezen op natuurinformatie.nl, maar als er veel individuele variatie is, zegt dat natuurlijk niet zoveel.
-
- Been thanked: 45 times
De uitholling van de mammoetwervels zijn in verhouding niet zo diep, voor zover ik weet.
Charlie
- andersschinkel
Oké. De volgende keer dat ik in Naturalis kom, zal ik eens kijken of ik wervels van paarden e.d. zie ter vergelijking met dit dingetje.