Bovenkaakse Mammoetkies

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Bovenkaakse Mammoetkies

Bericht door Optimo » 02 dec 2014, 23:11

Ja Niels uiteraard ik ga er goed zorg voor dragen ,m'n eerste mammoet kies heb ik ruim een half jaar laten ontzilten ,misschien dat ik deze kies wat eerder kan prepareren ,ik ga 'm nog meer spoelen!
Maar deze kies krijgt ook m'n volle aandacht .
Na het spoelen laat ik 'm zeker een aantal maanden {onder toezicht) drogen,en dan dompelen in de houtlijm oplossing ,en ook de scheuren dicht laten vloeien met lijm.
Het is een veel te mooi exemplaar om verloren te laten gaan :-)

Groet

Huug

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 03 dec 2014, 08:16

Volgens een artikeltje van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam (over hun nethode van conserveren dmv het 'witte bad' - http://www.hetnatuurhistorisch.nl/filea ... te_bad.pdf) hoef je botten (maar volgens mij hebben ze het ook over kiezen) niet eerst te laten drogen voor je ze in de houtlijmoplossing onderdompelt. Ik weet niet wat anderen hierover weten (m.b.t. dit soort kiezen)?

Groet,

Anders

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 03 dec 2014, 08:59

Hoi Anders,

Dank voor dat artikel, ik ben zelf aan het experimenteren met test fossielen en wat ik thuis op de plank heb staan aan lijmen. Niet geheel zonder succes, maar deze info zal me zeker helpen.

Maar waar maak je op dat voor het witte bad er niet gedroogd hoeft te worden? De melding van belletjes suggereert volgens mij sterk dat het wel degelijk de bedoeling is dat je de objecten eerst goed droogt.

Groeten,
Joost

Optimo

Bericht door Optimo » 03 dec 2014, 11:32

Hallo .Anders en Joost zelf hou ik voor mm kiezen en slagtand
een ruime tijd aan voor ontzilttten evenals het drogen(ingepakt in bv kranten papier)
ik laat het rustiig drogen op een koel plekje ,het drogen kan een maand maarvaak nog langer duren.
Te snel of onzorgvuldig ,dan het gebeuren dat dde kies of tand of breekt ,scheurt of in het ergste geval uit elkaar kan springen of zelfs verpulveren( en dat willen we dus niet
een of verscheidene lijm badjes (zelf doe ik 1 op10 )
Dit geld in de regel voor alle noordzee vondsten sommige botten uitgezonderd
Van wat ik begrepen heb hoeft dit niet bij rievier of oever vondsten e.d
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het fosiel te prepareren
verder zijn mijn ervaringen met de houtlijm oplossingheel goed,de acheton velpon werkt natuurlijk.ook ,zelf vimd ik het dan ye veel gaan glimmen en de natuurlijke uitsyraling wat verloren gaat.
Maar dat is mijn mening ,het is maar net wat je zelf mooi vind.
In ieder geval alle input is welkom

Groet

Huug

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2014, 11:55

Even een paar bemerkingen, met het risico om in herhaling te vallen.
Hou er rekening mee dat de besproken methode specifiek over 'witte houtlijm' gaat, wat marktjargon is voor een waterige oplossing van polyvinylacetaat. Het gaat dus niet zomaar om welke willekeurige houtlijm dan ook.
Zou bij iedereen in een kadertje boven het bed mogen hangen: aceton-velpon is géén goed idee. De precieze samenstelling van Velpon is niet gekend (behalve dan bij de fabrikant), en wordt wel eens gewijzigd. Er zitten allerhande additieven in waarvan je niet kan weten of ze een negatieve invloed kunnen hebben op langere termijn. Risico's kunnen bijvoorbeeld verzuring of vergeling zijn. Als je dan toch aan de slag wil met aceton, kies je beter voor Paraloid, Osteofix of iets dergelijks.

Het voordeel van het 'witte bad' zoals hierboven beschreven is dat het niet enkel een beproefde methode is, maar dat het ook nog eens vrij vriendelijk is in gebruik. Verdunning gebeurt in water, waardoor je niet aan de slag moet met schadelijke of brandbare solventen. Bovendien is het behoorlijk betaalbaar, zeker als je je badje efficiënt hergebruikt.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Optimo

Bericht door Optimo » 03 dec 2014, 12:16

Hallo Frederik ja dat zijn inderdaad nog al wat nadelen wat de velpon acheton betreft.
En je opmerking wat de houtlijm (dit moet inderdaad watervaste zijn) betreft,de oplossing doe ik na gebruik in plastic flessen en een 5liter yerycan ,voor opnieuw gebruik even goed schudden en nog een beetje nieuwe houtlijm erbij en het badwater :-) is dan weer klaar voor hergebruik,bij mij werkt deze methode erg goed.
Groet

Huug

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 03 dec 2014, 15:57

In antwoord op de vraag van Joost n.a.v. mijn opmerking dat eerst drogen niet nodig is: dit kwam weer uit een ander artikeltje: http://www.ijstijd.net/conserveren.pdf. Ik had ze even door elkaar gehaald.

Groet,

Anders

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 03 dec 2014, 17:20

" 2). Daarom wordt tegenwoordig vaak met een andere lijm geprepareerd: witte houtlijm 3 D (=
watervast) van bijv Bison, Henkel etc., welke gewoon bij de bouwmarkten te koop is. Deze lijm kan met water worden verdund totdat het zo dun als water is waarna het fossiel erin wordt gedompeld. Bij deze methode hoeft het fossiel na het ontzilten niet eerst gedroogd te worden. Je kunt het in de lijmoplossing leggen als het nog vochtig is. Als het fossiel verzadigd is van lijm (luchtbelletjes !!) dan kan het uit de lijm gehaald worden om te drogen."

Bovenstaande tekst komt uit het artikel waar Anders naar verwijst. Vorig jaar, tijdens een fossielendag in Futureland, gaf WPZ'er Kees van Hooijdonk een demonstratie/presentatie m.b.t. conserveren van fossiel botmateriaal. Van hem hoorde ik dat het inderdaad niet nodig is het fossiel na het ontzilten te drogen wanneer je houtlijm gebruikt. Sinds die tijd doe ik dat ook niet meer en -tot nu toe- met goed resultaat.

groet,

Dick

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 03 dec 2014, 20:31

Bedankt voor de aanvullingen.
Maar door welk chemisch proces komen die luchtbelletjes als het niet gaat om ontsnappende lucht uit een gedroogd exemplaar?

Laatste vraag voordat we weer terug keren naar de thread :) :
Op de Futureland Strandvondstendag sprak ik iemand die vertelde dat hij zijn regenton gebruikte om fossielen ontzilten. Is dat wel een goed idee? Regenwater is niet zuurvrij en een ton bevat vele organismen. Voordeel is wel dat verversing en stroming zonder veel inspanning geschiedt.

[Bewerkt door knaapjvd op 04-12-2014 om 08:03 NL]

Groeten,
Joost

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 03 dec 2014, 21:17

Hallo,steek de fossielen in je sasbak van je WC,het kan geen kwaad en normaal gezien(bij een normaal mens :))is het alle dagen ververst.

GR

strandjutters

Plaats reactie