Kistje met fossielen gevonden
Kistje met fossielen gevonden

Hallo,
Vandaag dit kistje met fossielen gekocht in een prullenwinkel. Met goede moed beginnen zoeken in jullie determinatiesysteem maar het gaat mijn petje toch wat te boven vrees ik : ) Dus ik kan wel een paar geoefende ogen gebruiken. Het kistje is zo'n 45 cm breed en 18cm hoog. Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Kistje met fossielen gevonden
Hallo Erik,welkom op het forum.
Ze noemen dit ff met de deur in huis vallen
De fossielen stammen zeker niet uit één periode,ik zie bijna 300 miljoen jaar in de doos
.
De derde foto van linksboven is een Perioticum en een bulla van een Dolfijn,waarschijnlijk Spitssnuitdolfijn voor het Perioticum,de Bulla kan ik niet goed zien.
Perioticum en Bulla zijn de hoorbeentjes van dolfijnen en Walvissen,in het perioticum bevind zich het slakkenhuis,ook bij mensen bekend
Laatste foto rechtsonder zijn beenviswervels,en net daarnaast links een Zee-egel.
Eerste foto recht in het midden ook een soort Zee-egel,er net onder Koraaltjes.
Verder zie ik nog haaientanden,ammonieten en Brachypoden en Bivalven.
Voor juiste determinatie moet je de stukken apart fotograferen van verschillende kanten.
GR Pascal Ah,en Gastropoden was ik nog vergeten
[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:07 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:12 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:15 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:17 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:19 NL]

De fossielen stammen zeker niet uit één periode,ik zie bijna 300 miljoen jaar in de doos

De derde foto van linksboven is een Perioticum en een bulla van een Dolfijn,waarschijnlijk Spitssnuitdolfijn voor het Perioticum,de Bulla kan ik niet goed zien.
Perioticum en Bulla zijn de hoorbeentjes van dolfijnen en Walvissen,in het perioticum bevind zich het slakkenhuis,ook bij mensen bekend

Laatste foto rechtsonder zijn beenviswervels,en net daarnaast links een Zee-egel.
Verder zie ik nog haaientanden,ammonieten en Brachypoden en Bivalven.
Voor juiste determinatie moet je de stukken apart fotograferen van verschillende kanten.
GR Pascal Ah,en Gastropoden was ik nog vergeten

[Bewerkt door strandjutters op 05-12-2014 om 23:19 NL]
strandjutters
Antw: Antw: Kistje met fossielen gevonden
Laatste foto,links boven,lijkt me een brok Carboon,vermoedelijk een Sigillaria
strandjutters schreef:
Hallo Erik,welkom op het forum.
De fossielen stammen zeker niet uit één periode,ik zie bijna 300 miljoen jaar in de doos.
Verder zie ik nog haaientanden,ammonieten en Brachyboden en Bivalven.
GR Pascal Ah,en Gastroboden was ik nog vergeten
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
En wat met nog opviel,laatste foto ,links onder (de schelpen),vermoedelijk een Brachiopode Burmirhynchia Decorata
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
Bedankt voor de reacties alvast. Daar kan in ieder geval mee aan de slag. Hebben jullie een idee of deze fossielen uit één bepaalde regio afkomstig zijn of een samenraapsel van een beetje overal. Ik neem aan dat het allemaal vrij standaard-fossielen zijn.
Hallo, ik denk dat de overgrote meerderheid uit Belgie (haaietanden en carboonplanten) en Frankrijk ( o.a. bekken van Parijs en omgeving Cap Blanc Nez) komt.
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert