Het fossiel zonder naam

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
andersschinkel
Antw: Het fossiel zonder naam

Bericht door andersschinkel » 14 dec 2014, 08:57

Bedankt voor de reacties Charlie en Niels. Ik probeer zeker altijd eerst zelf te determineren - is geweldig leuk om te doen. Goed idee om eerst een aantal basale feiten op een rijtje te zetten en dan pas de volgende stap te zetten; ik ga proberen daar een gewoonte van te maken. En in Naturalis heb ik gisteren toevallig voor het eerst een paar detailfoto's van de skeletten van het reuzenhert en de mammoet gemaakt! Ga ik zeker vaker doen.

En Pascal, ik ben benieuwd naar je foto!

Bedankt en groet,

Anders

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 18 dec 2014, 17:06

Afbeelding

Hoi Anders,

Dit is mijn oudste, nog te determineren fossiel. Op zich ben ik al een eind op weg met hulp van de Community hier en Naturalis, maar ik wil het graag nog wat verder kunnen specificeren dan: pijpbeen van een mammoet of neushoorn. :)

Ik heb dan ook nog steeds hoop op de vrijwilligers bij het Museon, alwaar hij nu ligt.

Groeten,
Joost

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 18 dec 2014, 19:40

Ik gok mammoet. Gewoon zelf vergelijken. Is veel leuker en leerzamer. Zie de pdf in mijn http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 517#211619 .

Groet,

Niels

knaapjvd
Senior Lid

Bericht door knaapjvd » 18 dec 2014, 20:01

Dat is waar. Ik heb nog een trip die ik wil plannen naar een mammoet skelet om zelf foto's te maken.

Groeten,
Joost

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 dec 2014, 21:37

Hoi Joost,

Bedankt voor het delen van de foto. Hoe lang puzzel je hier al op?
Zolang je mogelijke zoekrichtingen hebt, blijft het wel leuk!

Niels, bedankt voor de link naar het artikel; heel nuttig als ze er zoveel foto's aan toevoegen.

Groet,

Anders

knaapjvd
Senior Lid

Bericht door knaapjvd » 19 dec 2014, 06:01

Sinds oktober dit jaar. Als beginner ontbreekt het me vooral aan referentie materiaal.

Pdf's als die van Sjaak helpen daarin een hoop. Maar ook die link naar de fossielenverkoper, want ik zie allemaal mooie foto's naast die hoge bedragen staan.

Zoals deze: http://www.henskensfossils.nl/pleistocene/MMP8688.JPG

Op dit moment denk ik aan mammoet: (proximale einde van een) fibula.
Maar ik heb nog geen neushoorn skelet om die uit te sluiten.

Groeten,
Joost

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 19 dec 2014, 08:45

Ik ben pas sinds september aan het verzamelen, dus we zijn zo'n beetje tegelijk begonnen. Net als anderen die op internet gezocht hebben, ben ik gestuit op het artikelen van Hurtado, "Why anatomy is important", met afbeeldingen van de elementen van het bisonskelet. En het boek van Diane France, Human and Nonhuman Bone Identification, is door iemand op academia.edu gezet: http://www.academia.edu/5428159/France_ ... olor_atlas. Dat zal niet legaal zijn, vrees ik. Maar het boek is zo verschrikkelijk duur dat ik de kans toch maar gegrepen heb en het gedownload heb. Helpt niet met mammoeten of wolharige neushoorns, maar wel met allerlei dieren waarvan nu ook nog verwanten leven. Adams and Crabtree, Comparative skeletal anatomy, is een soortgelijk boek; daar heb ik een papieren kopie van.

De link naar die fossielenhandel heb ik ook meteen in favorieten gezet vanwege de foto's :-)

Groet,

Anders

Plaats reactie