Vogelbotje (?) ZM
- andersschinkel
Vogelbotje (?) ZM
Beste allen,
Bij mijn vondsten op de ZM een kleine maand geleden zat ook dit botje. Het lijkt me een vogelbotje, en ik vind het niet recent ogen. Vergelijkend met foto's in Adams & Crabtree, Comparative skeletal anatomy, had ik het idee dat het een deel van (het dunne deel van) een carpometacarpus zou kunnen zijn. De complete carpometacarpus zou in dat geval wel beduidend groter zijn geweest dan die van de kalkoen, afgebeeld in Adams & Crabtree.
Iemand ideeën hierover?
Hartelijke groet,
Anders
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Vogelbotje (?) ZM
Gezien de vorm is de eerste indruk rib. Ik vindt de spongiosa erg grof, dat duidt vaak op zeezoogdier. In ieder geval vindt ik deze vorm niet bij vogels.
Charlie
- andersschinkel
Hoi Charlie,
Dan ga ik ook eens vergeleken met ribben van zeezoogdieren.
De eerste reden dat ik aan een vogelbotje dacht, was de binnenkant. Het is een heel dunwandig botje, en ik dacht dat het misschien hol was geweest, op wat dwarsverbindingen na (er zitten wat streepjes aan de binnenkant).
Maar als ik meer voorbeelden van carpometacarpi bekijk op internet, zie ik de vorm van dit botje inderdaad toch niet terug.
Bedankt!
Groet,
Anders
De eerste reden dat ik aan een vogelbotje dacht, was de binnenkant. Het is een heel dunwandig botje, en ik dacht dat het misschien hol was geweest, op wat dwarsverbindingen na (er zitten wat streepjes aan de binnenkant).
Maar als ik meer voorbeelden van carpometacarpi bekijk op internet, zie ik de vorm van dit botje inderdaad toch niet terug.
Bedankt!
Groet,
Anders
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Vogelbotje (?) ZM
Hoi,andersschinkel schreef:
Hoi Charlie,
Bedankt!
Groet,
Anders
Charlie, je zit denk ik goed met een zeezoogdier-rib.
Helaas mist een deel van het voorste gewricht. Bij een complete rib had dit slanker doorgelopen en is dan duidelijk anders dan bij landzoogdieren.
Je zou het bot moeten vergelijken met ribben van een dolfijnachtige. Gezien de vindplaats zou je moeten proberen te vergelijken met tuimelaar- of beloegaribben.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 19-12-2014 om 21:02 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- andersschinkel
Beste Sander,
Hartelijk dank voor de bevestiging van Charlie's determinatie en de verdere specificatie. Ik weet nu waar ik moet zoeken. Ik vond hier al een plaatje van een rib van een dolfijn, waar ik het fragment dat ik heb idd wel in zou kunnen plaatsen: http://www.catawiki.nl/catalogus/natura ... olfijn-rib.
Hartelijke groet,
Anders
Hartelijk dank voor de bevestiging van Charlie's determinatie en de verdere specificatie. Ik weet nu waar ik moet zoeken. Ik vond hier al een plaatje van een rib van een dolfijn, waar ik het fragment dat ik heb idd wel in zou kunnen plaatsen: http://www.catawiki.nl/catalogus/natura ... olfijn-rib.
Hartelijke groet,
Anders