Iguanodon
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Iguanodon
Het is waarschijnlijk vrij moeilijk om specifiek te zeggen welke planten. De anatomie van Iguanodon vertelt wel dat het dier wellicht vrij taai plantenmateriaal aankon: een stevige hoornen bek om plantendelen los te trekken, en een vrij unieke batterij van tanden die aangepast was aan zowel snijden en kauwen van plantmateriaal. Je kan hieruit opmaken dat het beest zich niet hoefde te beperken tot enkel zachte plantendelen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Freerk,
Als je een groot fan bent van Iguanodons, dan moet je zeker eens in Brussel naar het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen gaan. Daar staan vele Iguanodonskeletten opgesteld.
In de museumshop kan je er ook het boek 'Bernissart en de Iguanodons' van Pierre Bultynck uit 1987 kopen. Klein goudkleurig boekje, kost maar 10€, alles is simpel uitgelegd, zeker een aanrader.
Ik ga je natuurlijk niet de info die ik in dat boek vond onthouden.
In Bernissart zijn er (helaas :p) geen Iguanodons gevonden met bewaarde maaginhoud.
Echter, bij de opgravingen werden wel vele resten van varens gevonden, voornamelijk de Weichselia reticulata. (Google die naam maar eens) Dit kan de voeding van de Iguanodon geweest zijn maar dat kan niet met 100% zekerheid gezegd worden. Het is niet omdat je de planten en de dino samen vind dat de dino ze ook at. De varens leefden in de lager gelegen gebieden, in de moerassen. Na hun dood werden de kadavers van de Iguanodons verspoeld naar een depressie in het landschap (de latere cran), waar dus ook die varens leefden. Het kan best dat de Iguanodons deze varens aten maar het kan dus ook een geval van samenspoeling zijn.
Het is ook mogelijk dat de Iguanodons zich voedden met takjes, schors, naalden, kegels, knoppen, ... van naaldbomen die zich bevonden op de hoger gelegen hellingflanken. In Bernissart werden sporadisch resten van deze naaldbomen gevonden. In andere plaatsen rondom Bernissart zijn deze vondsten zelfs talrijker. Zoals Frederik al aangaf, hun bek was best wel goed aangepast voor dit hardere materiaal.
Of misschien was de Iguanodon niet zo keuskeurig en at hij zowel varens als naaldbomen. :p
Ik stel voor dat we terug in Bernissart gaan graven tot we een skelet met bewaarde maaginhoud vinden en dan weten we het zeker. :p
Zo, het is dus geen 100% kant en klaar antwoord op je vraag maar ik hoop dat je met al deze afleidingen je toch een beetje een beeld kan vormen.
Laat maar horen als er vragen of bemerkingen zijn.
Groeten
Jeroen
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 11:58 NL]
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 12:01 NL]
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 12:22 NL]
Als je een groot fan bent van Iguanodons, dan moet je zeker eens in Brussel naar het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen gaan. Daar staan vele Iguanodonskeletten opgesteld.
In de museumshop kan je er ook het boek 'Bernissart en de Iguanodons' van Pierre Bultynck uit 1987 kopen. Klein goudkleurig boekje, kost maar 10€, alles is simpel uitgelegd, zeker een aanrader.
Ik ga je natuurlijk niet de info die ik in dat boek vond onthouden.
In Bernissart zijn er (helaas :p) geen Iguanodons gevonden met bewaarde maaginhoud.
Echter, bij de opgravingen werden wel vele resten van varens gevonden, voornamelijk de Weichselia reticulata. (Google die naam maar eens) Dit kan de voeding van de Iguanodon geweest zijn maar dat kan niet met 100% zekerheid gezegd worden. Het is niet omdat je de planten en de dino samen vind dat de dino ze ook at. De varens leefden in de lager gelegen gebieden, in de moerassen. Na hun dood werden de kadavers van de Iguanodons verspoeld naar een depressie in het landschap (de latere cran), waar dus ook die varens leefden. Het kan best dat de Iguanodons deze varens aten maar het kan dus ook een geval van samenspoeling zijn.
Het is ook mogelijk dat de Iguanodons zich voedden met takjes, schors, naalden, kegels, knoppen, ... van naaldbomen die zich bevonden op de hoger gelegen hellingflanken. In Bernissart werden sporadisch resten van deze naaldbomen gevonden. In andere plaatsen rondom Bernissart zijn deze vondsten zelfs talrijker. Zoals Frederik al aangaf, hun bek was best wel goed aangepast voor dit hardere materiaal.
Of misschien was de Iguanodon niet zo keuskeurig en at hij zowel varens als naaldbomen. :p
Ik stel voor dat we terug in Bernissart gaan graven tot we een skelet met bewaarde maaginhoud vinden en dan weten we het zeker. :p
Zo, het is dus geen 100% kant en klaar antwoord op je vraag maar ik hoop dat je met al deze afleidingen je toch een beetje een beeld kan vormen.
Laat maar horen als er vragen of bemerkingen zijn.
Groeten
Jeroen
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 11:58 NL]
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 12:01 NL]
[Bewerkt door jerdin007 op 05-12-2014 om 12:22 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Informatieve binnenkomer Jeroen. Welkom!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Beste jeroen, ik heb je antwoord inderdaad gemist, bedankt voor deze (voor mij ) nieuwe informatie, en de moeite om antwoord te geven op mijn vraag, en ook nog de tip om eens naar het museum in brussel te gaan, hier ga ik overigens waarschijnlijk heen in de zomervakantie.
Nogmaals bedankt voor deze informatie,
Veel succes met je verzameling
Groeten freerk
Nogmaals bedankt voor deze informatie,
Veel succes met je verzameling
Groeten freerk
Groeten Freerk
-
Hoi freerk
Als je geïntereseert ben zal ik wel even een verslag uitbrengen want ik ga namelijk naarrr de Ardennen volgende zomer.
Ik ga dan naat het museum in bernisart zoals Jeroen al heeft vermeld.
Ik ga dan inderdaad op zoek naar de Iguanodon maar ook wil ik door de vondsten zijn leefomgeving in kaart brengen met hopelijk een goed resultaat wat betreft de planten.
Aldus groeten van jasper
(waarom de interesse in Iguanodon, ik ben zelf ook fan.)
Als je geïntereseert ben zal ik wel even een verslag uitbrengen want ik ga namelijk naarrr de Ardennen volgende zomer.
Ik ga dan naat het museum in bernisart zoals Jeroen al heeft vermeld.
Ik ga dan inderdaad op zoek naar de Iguanodon maar ook wil ik door de vondsten zijn leefomgeving in kaart brengen met hopelijk een goed resultaat wat betreft de planten.
Aldus groeten van jasper
(waarom de interesse in Iguanodon, ik ben zelf ook fan.)
Jasper Mutsaerts
Good Luck and Keep Digging
Good Luck and Keep Digging
Beste jasper
Ik wist niet dat er in belgië nog groeve's zijn waar je kunt zoeken naar iguanodons.
Ik heb altijd gedacht dat deze groeves gesloten waren .
Zou je de locatie van deze groeve(s) met me willen delen ?
Veel succes met het zoeken , ik hoop dat je jouw verzameling hierna flink kunt uitbreiden.
Groeten Freerk
Ik wist niet dat er in belgië nog groeve's zijn waar je kunt zoeken naar iguanodons.
Ik heb altijd gedacht dat deze groeves gesloten waren .
Zou je de locatie van deze groeve(s) met me willen delen ?
Veel succes met het zoeken , ik hoop dat je jouw verzameling hierna flink kunt uitbreiden.
Groeten Freerk
Groeten Freerk
Misschien een doordenkertje voor wie de tijd even vergeten was:
"De skeletten van de dinosaurussen zijn gevonden in een steenkoolmijn."
Er zit op het eerste en op het tweede zicht een tegenstrijdigheid in deze zin.
Zaadvarens zullen ze niet gegeten hebben.
Als je op informatiejacht gaat, is het antwoord op deze vaststelling misschien een
goed begin van een fascinerende reis.
veel succes
groeten
bart14