prapareren spons CBN-azijn

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Jeremy
prapareren spons CBN-azijn

Bericht door Jeremy » 24 apr 2006, 23:26

dag allemaal,
heb van mijn 1ste zoektocht in Cap Blanc Nez een vijftal sponsen meegenomen en heb er al eentje ( Exanthesis Labrosis) geprepareerd met veel engenlengeduld. Deze was een probeersel. Deze eerste spons heb ik met behulp van spelden vrij degelijk kunnen vrijmaken. Dan heb ik ontdekt dat het heel wat vlotter en veiliger gaat met een ijzerborstel op de dremel. Daarnet heb ik de spons in een badje onverdund keukenazijn gelegd en het spul begon te bruisen van plezier...
Na een uurtje heb ik het nog wat afgeborsteld met een tandenborstel en de spons kwam er fantastisch uit, nl de kleinere structuur, (scherpe randen van de cellen?) kwam tevoorschijn. Tot daar het verhaal. Maar nu komen een paar vragen:
Tast het azijn de structuur van de spons niet aan?
Zo ja: hoe kan ik de reactie stoppen ( buiten het overvloedig afspoelen en weken in water)
Als gevolg op het verhaal rond cola: te proberen of niet?
Het fossiel vertoont jammer genoeg twee lelijke dwarsbreuken en ik heb dus schrik dat het uiteen gaat vallen.
Kan jammer genoeg geen foto posten omdat ik nog geen statief heb; Heb het geprobeerd uit de hand te trekken maar heb er niet voldoende oefening mee.
Heeft er iemand nog goede raad?

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: prapareren spons CBN-azijn

Bericht door webmaster » 25 apr 2006, 11:20

De azijn tast het fossiel ook aan meestal, maar soms veel minder snel. Het kan dus in beperkte mate gebruikt worden om structuren beter uit te laten komen. Bij dergelijke sponzen hoeft het niet heel erg te zijn als deze iets wordt aangetast.

Bij lagere concentraties azijn is het proces beter beheersbaar.

De reactie zou moeten stoppen door deze goed af te spoelen en evt. nog een paar dagen in water te laten weken. Dat laatste kan sowieso geen kwaad, want er zit waarschijnlijk ook veel zout in de steen...

Cola: Er is niets mis met gewone azijn, dus waarom deze kleverige substantie gebruiken...

Geen statief: Een alternatief voor een statief is om het toestel tegen een stevige kast / deurpost etc etc te houden met één zijde, en dan de foto te maken. Dit voorkomt een gedeelte van de trillingen in je hand die een foto uit de losse hand onscherp maken.

Succes!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Jeremy
Antw: prapareren spons CBN-azijn

Bericht door Jeremy » 25 apr 2006, 19:05

bedankt webmaster,

ga eerst afwachten wat dit exemplaar als eindresultaat geeft en afhankelijk hiervan kan ik dan de volgende met verdund azijn behandelen.
Nog een laatste vraagje: wat is de exacte benaming, ben al de volgende namen tegengekomen: exanthesis labrosis,-labrosus of -labrosa?
groetjes
Jeremy

Gesloten