Een leuke verrassing
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Een leuke verrassing

Alvorens de update te plaatsen, nog een kleine blik terug naar de preparatie in een eerder stadium. Je kan zien dat er intussen héél veel matrix verwijderd is geweest. Het geoefend oog zal ook opmerken dat deze steen specifieke breukvlakken kent, zowat in het verlengde van de achterste Austerops. Het is dit breukpatroon dat ervoor heeft gezorgd dat die ene breuk tot bij de Cyphaspis kon lopen. Achteraf gezien had ik misschien wat voorzichtiger kunnen zijn en in een andere richting moeten kloppen. Al doende leert men.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

...en hier staan we nu. Om tussen die twee beestjes te geraken moet je je serieus in bochten wringen, maar het is gelukt zonder al te veel schade. De disarticulatie van de Cyphaspis valt goed mee, maar het pygidium is zoek. Nog een beetje dieper graven dus...
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Mooi Fred, respect. Blaas je het materiaal na de luchtbeitel nog na?
Trilobiti Ceská Republika
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Vanuit het stadium op de foto's gebeurt er eerst nog een fijnpreparatie met de naald. In dit geval zal ik erna nog een paar fijnere hoekjes met de straler doen. Dit materiaal leent zich daar goed voor.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Na de feestdrukte heb ik wat tijd kunnen vinden om deze verder af te werken. De eerste van 2015!
Het is een stuk met veel gebreken, ontbrekende scherfjes vooral, en een wisselende bewaartoestand. Maar toch wel de moeite waard. Het meest interessante is de manier waarop deze diertjes door elkaar zitten. Vaak kan je met meerdere stukken in één steen toch enigszins zien wat boven en onder was, en hoe het sedimentatievlak zat. Dit is hier niet zo, ze zitten zo holderdebolder door elkaar dat ik meen dat je dat echt letterlijk mag nemen, en dat dit mogelijk het resultaat is van een snelle en turbulente begraving.
Het is me helemaal niet duidelijk over welke Cyphaspis het hier gaat, suggesties zijn welkom!
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dit is een echt pronkstuk geworden met een toch ongewone combinatie van maar liefst 3 beestjes.
Wat de species van de Cyphaspis betreft, kan ik je niet verder helpen.
Mij lijkt het dat er nog heel wat wetenschappelijk werk moet gebeuren om klaarheid te scheppen in het geslacht Cyphaspis uit het Vroeg - Devoon van Marokko.
In elk geval zeer knap prepwerk.
Lugo
Wat de species van de Cyphaspis betreft, kan ik je niet verder helpen.
Mij lijkt het dat er nog heel wat wetenschappelijk werk moet gebeuren om klaarheid te scheppen in het geslacht Cyphaspis uit het Vroeg - Devoon van Marokko.
In elk geval zeer knap prepwerk.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Een leuke verrassing
Mee eens. Het is bovendien een groep met erg veel variatie.Lugo schreef:
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ongelooflijk knap werk met een fantastisch resultaat. Compliment!
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!