Haaientandjes ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Mako
Haaientandjes ENCI

Bericht door Mako » 26 apr 2006, 16:57

Ik heb een dikke 10 jaar geleden een boel kleine tandjes verzameld op het bovenste plateau van de ENCI.
Ik vermoed dat ze afkomstig zijn van de afzetting van Klimmen (formatie van Tongeren/Oligoceen). Deze afzetting bevindt zich op de Kalksteen van Meersen, de jongste Krijt-afzettingen van de ENCI.
Het terrein zag er destijds uit als een oorlogsgebied; veel kuilen en geulen, wel erg verweerd. Dat geldt ook voor de tanden, ik heb een grote, halve Corax sp. gevonden en voor de rest veel klein tandjes tussen de 5 en 15 mm. De tandjes missen altijd de wortel, af en toe is er een stukje wortel bewaard gebleven. De kleur van de tanden wisselt van roomwit tot middenbruin en donkerblauw/grijs.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met tanden van dat niveau, en of ze daadwerkelijk van tertiare oorsprong zijn. Een foto volgt hopelijk snel.

EDIT: Ik heb van datzelfde plateau ook een Hemiaster (Bolbaster) prunella en Rhynchopygus ( Procassidulus) lapiscancri, beiden soorten afkomstig uit het Maastrichtien. Misschien dat de kuilen in het plateau ook de Meersen kalksteen ontsloten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat al die tandjes uit het Krijt komen.

Alvast bedankt,
Sven

[Bewerkt door Mako op 26-04-2006 om 18:04 NL]

fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Erik
Antw: Haaientandjes ENCI

Bericht door Erik » 26 apr 2006, 20:34

Hoi Sven,
Met Corax bedoel je waarschijnlijk Squalicorax of pseudocorax. Die zijn nooit later dan het krijt gevonden. Ik zeg niet dat het niet kan... maar het is wel zeeeeeer onwaarschijnlijk dat je die uit het Oligoceen zou hebben... Ik neem aan dat het allemaal krijttanden zijn. Mogelijk herwerkt in Oligocene afzettingen.
groeten, Erik

Mako

Bericht door Mako » 27 apr 2006, 12:18

Het is idd een Squalicorax, vermoedelijk pristodontus zie:http://home.zonnet.nl/jbastiaansen/maastr_sharks.html
Ongeveer op 3/4 van de pagina, die tand is ook gevonden in de bovenste laag van de Kalksteen van Meersen.

Ik ga eens een goede camera lenen, foto\'s zijn toch wel handig...

Alvast bedankt Erik,
Sven

fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 27 apr 2006, 21:09

De Fm. van Klimmen is zanderig met slechts sporadisch een klein tandje erin.

Gesloten