Oud en herwerkt
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Oud en herwerkt

Hallo allemaal,
Deze twee gevonden in het residu van Hoevenen. Zijn herwerkte tandjes uit het Eoceen. De eerste een Heterodontus sp. en de tweede een Nebrius thielensi.
Groeten, Gerard
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Oud en herwerkt
Hallo Gerard ,leuke vondsten,de eerste heb ik al vaker gevonden(Knokke- Cadzand-Omgeving Kaloot)
De Tweede heb ik enkel van Knokke en Cadzand.
GR
De Tweede heb ik enkel van Knokke en Cadzand.
GR
strandjutters
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Klopt Pascal, uit het Antwerpse zijn ze wat meer zeldzaam. Leuke tandjes voor in de verzameling. 

- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Herwerking, herwerkt is een specifieke term in de geologie, waarmee men aangeeft dat het sediment na de oorspronkelijke afzetting, opnieuw is geërodeerd, en vervolgens opnieuw is afgezet.
Met andere woorden, het gaat hier om haaientanden die in een Eoceen sediment gefossiliseerd zijn, dat nadien terug in erosie is gegaan en vervolgens in een jonger pakket terug is afgezet, waardoor het al dan niet samen zit met jongere fossielen.
Ik zet dit even in het glossarium
Edit: voila, het staat erin.
[Bewerkt door Frederik op 12-01-2015 om 12:09 NL]
Met andere woorden, het gaat hier om haaientanden die in een Eoceen sediment gefossiliseerd zijn, dat nadien terug in erosie is gegaan en vervolgens in een jonger pakket terug is afgezet, waardoor het al dan niet samen zit met jongere fossielen.
Ik zet dit even in het glossarium

Edit: voila, het staat erin.
[Bewerkt door Frederik op 12-01-2015 om 12:09 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Mooie uitleg! Herwerkte tanden zijn dan meestal ook slechter qua bewaring dan onherwerkte tanden. De tanden worden minder scherp, verliezen glans etc... In extreme gevallen krijg je zelfs dropjes i.p.v. tandjes
. In Antwerpen is dit het geval met vele Eocene tandjes.
Edit: Uiteraard hebben niet alle herwerkte tanden een slechte bewaring. Maar in veel gevallen is dit wel zo, bijvoorbeeld het basisgrind Kattendijk in Antwerpen.
[Bewerkt door Alopias op 24-01-2015 om 17:44 NL]

Edit: Uiteraard hebben niet alle herwerkte tanden een slechte bewaring. Maar in veel gevallen is dit wel zo, bijvoorbeeld het basisgrind Kattendijk in Antwerpen.
[Bewerkt door Alopias op 24-01-2015 om 17:44 NL]
Nullus finis longius si quod facis delectaris