Wat voor fossiel is dit?
Wat voor fossiel is dit?
Beste forumbezoekers,
Enige tijd geleden heb ik een verzameling fossielen en mineralen in handen gekregen. Ik weet er helaas nog erg weinig van af, maar wil me er graag verder in verdiepen. Bij de verzameling zaten deze twee platen die volgens mij het positief en negatief van hetzelfde fossiel zijn. Kan iemand mij helpen bij het identificeren van dit fossiel? Ik heb helaas geen informatie over de ouderdom of vindplaats... Maar gelukkig wel duidelijke foto's

Erg bedankt!
Jelte
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Antw: Wat voor fossiel is dit?
Hallo,
Volgens mij is dit een tweekleppige.
Misschien wel een Inoceramus.
weet iets meer van de afkomst van het fossiel?
Groeten,
Kevin
Volgens mij is dit een tweekleppige.
Misschien wel een Inoceramus.
weet iets meer van de afkomst van het fossiel?
Groeten,
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste Jelte,
zonder vindplaats is het heel moeielijk.
Op eerste zicht blijkt het om gesteente uit het Carboon tijdperk te gaan (ca. 300 tot 360 milljoen jaren geleden). Maar dit is een gok.
Wat het schelpje betreft: ik denk dat het om een schelp uit de familie Posidoniidae gaat.
Zoek maar eens via Google naar de genera Posidonia of Bositra.
Sorry, maar meer kan ik niet voor je doen.
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 09-01-2015 om 13:43 NL]
zonder vindplaats is het heel moeielijk.
Op eerste zicht blijkt het om gesteente uit het Carboon tijdperk te gaan (ca. 300 tot 360 milljoen jaren geleden). Maar dit is een gok.
Wat het schelpje betreft: ik denk dat het om een schelp uit de familie Posidoniidae gaat.
Zoek maar eens via Google naar de genera Posidonia of Bositra.
Sorry, maar meer kan ik niet voor je doen.
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 09-01-2015 om 13:43 NL]
Dag Kevin en Oliver,
Erg bedankt voor jullie reacties. Helaas weet ik dus niets over de vindplaats of de afkomst en dat maakt het inderdaad een stuk moeilijker. Ik ga eens speuren naar aanleiding van jullie suggesties!
Dank!
Jelte
Erg bedankt voor jullie reacties. Helaas weet ik dus niets over de vindplaats of de afkomst en dat maakt het inderdaad een stuk moeilijker. Ik ga eens speuren naar aanleiding van jullie suggesties!
Dank!
Jelte
Het lijkt veel op fossielen die ik zelf rondom Watchet (UK) gevonden heb.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Zeer soortgelijke bivalven zijn ook gekend uit Toarciaanafzettingen in Duitsland, Luxemburg en de UK (vb. de Posidonienschiefer).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Yep, daarom zij ik dat deze vondst tot de familie Posidoniidae behoord. Ik dacht ook ten eerste an de "Posidonienschiefer". Maar is het stuk een beetje TE grillig voor een Posidonia. Maar dit zou aan de bewegingen tijdens de fossilisatie kunnen liggen???
Beste Groeten,
Oliver
Beste Groeten,
Oliver
Allen,
Erg bedankt voor jullie hulp en reacties! Ik ben weer een klein beetje wijzer geworden op het gebied van fossielen.
Jelte
Erg bedankt voor jullie hulp en reacties! Ik ben weer een klein beetje wijzer geworden op het gebied van fossielen.
Jelte