Hexanchus GIGAS

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
mineraal0
Hexanchus GIGAS

Bericht door mineraal0 » 16 jan 2015, 15:16

Afbeelding

Afbeelding

Hoi iedereen,

Hierbij mijn eerste aanwinst van dit jaar; een hexanchus uit Chili.
Buiten het feit dat hij zeer fors is (5,25cm breed) heeft deze rakker ook nog eens 16 kroontjes. Heb er zelf nog nooit zoveel gezien op een tand.

Een goede start van het jaar dus.

Groetjes,

Gunther

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Hexanchus GIGAS

Bericht door Frederik » 16 jan 2015, 15:56

Dat is inderdaad Gigas met de grote G! Knap hoor.
Wat mij opvalt is de lichte 'golf' in de kroontjes, ze gaan van groot naar klein, maar halverwege worden ze weer een klein beetje groter. Is dit normaal bij Hexanchus, of zou dit -ik zeg maar wat - het resultaat kunnen zijn van een genetisch defectje waardoor twee tanden samen zijn vergroeid, of waarbij een tandje halverwege dacht nog een tweede tandje te zijn? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het zou wel een verklaring kunnen geven voor het ridicuul hoog aantal kroontjes :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 16 jan 2015, 16:28

Afbeelding

Goed gezien. Het was me ook al opgevallen. Er zijn zowel fossiele onderkaakstanden als recente met een lengte van 4-5cm maar haaien uit eind Mioceen - begin Plioceen werden al eens groter dan hun hedendaagse familieleden heb ik me laten vertellen. De breedte is maw iets groter dan het zogezegde maximum, maar het aantal kroontjes is pas echt frappant.
De hedendaagse Hexanchus gigas/griseus heeft hierbij een maximum van 11 en een gemiddelde van 8 spitsen. Dat is dus bijna het dubbele.

In de onderstaande publicatie worden al de gegevens op een rijtje gezet: https://www.app.pan.pl/archive/publishe ... 51-477.pdf

Hierbij wordt ook de link gelegd tussen aantal kroontjes en leeftijd van het dier.
Deze zouden oplopen hoe ouder het dier woord. Ik snap dit alleen niet helemaal.
Interessant is ook dat de tand niet zo hoog is, wat doet vermoeden dat hij ergens vanachter in de bek zat. Als dat het geval was, waren zijn voortanden mogelijk nog een stuk groter!

Een fusie tussen twee tanden lijkt me iets minder waarschijnlijk, deze nemen een ander vorm aan. In het verleden zijn hier al discussies over geweest of het gigantische symphisaire tanden waren, maar de fusie leek dus zeker mogelijk. Een genetisch defect of lichte pathologie zou dus waarschijnlijker zijn. Het punt dat iets "inzakt" bestaat uit drie spitsjes, deze staan ook niet geheel in lijn met de ander spitsen (buigen wat naar buiten).

Interessant geval wel.. :)

Groetjes,

Gunther

PS: heb een nieuwe foto toegevoegd. De aandachtige kijker zag misschien dat één van de foto's per ongeluk gespiegeld was tijdens de fotomontage. Een tand die langs beide kanten hetzelfde profiel heeft.. ;) Nu zie je op eenzelfde foto beide juiste aanzichten.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 16 jan 2015, 21:40

Prachtige tand Gunther.

Ik zie op de site van Pieter ook een tand staan (De eerste op de site Plioceen) Ex coll: Mark Bosselaers.

Die heeft toch ook 14 spitsen en is duidelijk maar één tand,geen samengroeiing van twee.

Maar die is wat kleiner dan deze van jou,ik denk dus dat als de haai iets ouder was geweest hij ook dit aantal spitsen zou kunnen hebben.

Maar ik denk ook dat het bijna niet mogelijk zal zijn om deze tand van jou te evenaren uit ex situ vondsten,ze zijn zo broos ;)

GR Pascal

strandjutters

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 16 jan 2015, 22:41

Bedankt Pascal. Klopt, is eveneens een buitengewone tand.
Ook diegene in de matrix is een topper (zeer breed) en reuze mesiale snijranden.
Heb er zelf ook eentje die minder bewaard is uit zo'n knol. Wel zeldzaam.

Uitschieters boven de 11 spitsen zie je niet zo vaak, evenals tanden breder dan 5cm.
Het is tenslotte maar een detail die 16 kroontjes, maar het is wel leuk natuurlijk.
Leuke aanvulling bij de Chili collectie.

Groetjes,

Gunther

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 16 jan 2015, 23:27

Ja,ooit zal ik er één vinden ;) met zoveel spitsen als die van Mark.

Ik vind het prachtige tanden,ik kijk er dagelijks naar,bovenkaaks ben ik al klaar,maar onderkaaks zal nog een eindje duren ;)

GR

strandjutters

Extincthunter

Bericht door Extincthunter » 21 jan 2015, 21:22

Afbeelding

Echt een toptand ik kwam deze week deze nog tegen op het forum
Uit Mill geloof ik :) ook wel een topper

Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 22 jan 2015, 21:12

Afbeelding

Ik heb al de "Chilenen" eens bij elkaar gezet.
Wat opvalt is dat de tand totaal niet hoog is zoals ik al eerder zei.

De tand die jij toont Stefaan komt inderdaad uit Mill.
Die zijn nog een geval apart. Er zijn meerder exemplaren bekend.

Zie ook:

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 7613#70704

Groetjes,

Gunther

timb

Bericht door timb » 22 jan 2015, 21:49

Afbeelding

blijven echt super tandjes die hexa's!
hierbij mijn 2 mooiste zelfgevonden exemplaren, niet veel vergeleken met Gunthers kanjers maar ik ben er wel trots op :p
groetjes Tim

tb

Plaats reactie