Somniosus of Centrophorus??
- Extincthunter
Somniosus of Centrophorus??

Hallo iedereen,
Afgelopen weekend heb ik dit tandje gevonden in het Antwerpse.
Zelf dacht ik dat het een somni was Aaron en Pascal dachten centro,
En nadat ik onder de microscoop de serratie zag op het kroontje dacht ik toch ook aan Centrophorus. Nu had Gerard me er op gewezen dat er ook somniosustandjes zijn met kartels.. En nu weet ik dus nietmeer waar ik deze moet bijsteken.. Iemand die kan helpen?
Grtz
Stefaan
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Somniosus of Centrophorus??
Hallo Stefaan,ik zou zeggen de typische vorm.
Maar als ik kijk op de site van Pieter dan zie ik in die laatste tand ook weer het typische van een Somni.
Mij valt het op dat ze ook steeds kleiner zijn,maar daartegen zijn er waarschijnlijk ook weer jonge exemplaren geweest,blijft moeilijk,je ziet dit ook bij catticus,kartels of geen kartels.
Maar al bij al de vorm doet mij denken aan Centro,maar dan heb je weer de positie van de tand !
GR
Maar als ik kijk op de site van Pieter dan zie ik in die laatste tand ook weer het typische van een Somni.
Mij valt het op dat ze ook steeds kleiner zijn,maar daartegen zijn er waarschijnlijk ook weer jonge exemplaren geweest,blijft moeilijk,je ziet dit ook bij catticus,kartels of geen kartels.
Maar al bij al de vorm doet mij denken aan Centro,maar dan heb je weer de positie van de tand !
GR
strandjutters
Voor mij is deze tand een Centrophorus.
Inderdaad niet simpel om dit via uiterlijke kenmerken te beschrijven.
De onderkaakstanden van Centrophorus hebben -vind ik persoonlijk- een andere kroonvorm dan die van Somniosus. De kroon heeft een andere hoek, die meestal van kroonbasis tot punt van de kroon doorloopt in een meer rechtere lijn. Dit is vooral zichtbaar aan de mesiale snijrand (de kroon heeft globaal genomen een ander soort vorm).
De hoeken gevormd aan de distale snijrand zijn sterker variërend. Somniosus heeft aan de kroonbasis ook vaak kleine "bultjes", waaruit de snijrand verder richting de punt loopt. Dit is minder aanwezig bij Centrophorus.
Helaas zijn dit geen vaste kenmerken, ik ken ook Somni's met een hoek die meer richting Centrophorus gaat, maar ook evengoed andersom. De karteling helpt dan ook vaak om iets verder uit te sluiten. Bij dit exemplaar is deze duidelijk aanwezig, en dan nog vrij grof.
Nog een ander kenmerk is het "samengeknepen" gebied in he midden van de wortel. Dit vormt vaak een soort "gezichtje" en is uitdrukkelijker aanwezig dan bij Somniosus. Helaas niet zo goed zichtbaar bij dit exemplaar.
Misschien ook een leuk artikeltje om te lezen (of om de plaatsje te bekijken):
http://popups.ulg.ac.be/1374-8505/index ... 1&pid=3493
Hier staat het waarschijnlijk nog beter uitgelegd ook!
Vriendelijke groet,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 06-01-2015 om 23:33 NL]
Inderdaad niet simpel om dit via uiterlijke kenmerken te beschrijven.
De onderkaakstanden van Centrophorus hebben -vind ik persoonlijk- een andere kroonvorm dan die van Somniosus. De kroon heeft een andere hoek, die meestal van kroonbasis tot punt van de kroon doorloopt in een meer rechtere lijn. Dit is vooral zichtbaar aan de mesiale snijrand (de kroon heeft globaal genomen een ander soort vorm).
De hoeken gevormd aan de distale snijrand zijn sterker variërend. Somniosus heeft aan de kroonbasis ook vaak kleine "bultjes", waaruit de snijrand verder richting de punt loopt. Dit is minder aanwezig bij Centrophorus.
Helaas zijn dit geen vaste kenmerken, ik ken ook Somni's met een hoek die meer richting Centrophorus gaat, maar ook evengoed andersom. De karteling helpt dan ook vaak om iets verder uit te sluiten. Bij dit exemplaar is deze duidelijk aanwezig, en dan nog vrij grof.
Nog een ander kenmerk is het "samengeknepen" gebied in he midden van de wortel. Dit vormt vaak een soort "gezichtje" en is uitdrukkelijker aanwezig dan bij Somniosus. Helaas niet zo goed zichtbaar bij dit exemplaar.
Misschien ook een leuk artikeltje om te lezen (of om de plaatsje te bekijken):
http://popups.ulg.ac.be/1374-8505/index ... 1&pid=3493
Hier staat het waarschijnlijk nog beter uitgelegd ook!
Vriendelijke groet,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 06-01-2015 om 23:33 NL]
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Wat ik gezegd heb is dat ik zelf het verschil niet kan zien tussen een Somniosus met lichte karteling en een Centrphorus met lichte karteling. Centrophorus met duidelijke karteling is daarin duidelijk te onderscheiden.
Als de karteling het laat afweten moet je naar andere punten kijken. Voor zover ik weet is de vorm van de wortel (zoals Gunther al aanhaalt) dan een belangrijk gegeven. En dat is bij dit tandje ook niet te beoordelen.
Dus komt er op neer of de vorm van de kroon een valide argument is voor Centrophorus. Ik durf dat niet te zeggen dat deze vorm van de kroon betekend dat het altijd om een Centrophorus gaat....
Als de karteling het laat afweten moet je naar andere punten kijken. Voor zover ik weet is de vorm van de wortel (zoals Gunther al aanhaalt) dan een belangrijk gegeven. En dat is bij dit tandje ook niet te beoordelen.
Dus komt er op neer of de vorm van de kroon een valide argument is voor Centrophorus. Ik durf dat niet te zeggen dat deze vorm van de kroon betekend dat het altijd om een Centrophorus gaat....
- Extincthunter
Die link is zeer interessant om lezen. Ga hem opslaan.
Hopelijk zijn er nog mensen die kunnen helpen de soort te bepalen.
Hopelijk zijn er nog mensen die kunnen helpen de soort te bepalen.
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)