Stuk mammoetslagtand prepareren.
Stuk mammoetslagtand prepareren.

Ik heb gisteren op MV2 een groot stuk slagtand gevonden. Ik heb hem aangemeld op de oervondstchecker. Daar kreeg ik van de expert het advies om het stuk slagtand niet te laten drogen voor het conserveren omdat hij anders uit elkaar kan vallen. Nu is dit, en de mammoetkies en het mammoetsprongbeen dat ik gisteren ook vond, sowieso de eerste grote vondsten die ik gedaan heb en heb ik nog nooit eerder iets geprepareerd dus dat word wel een uitdaging.
Nu weet ik dat het eerst minimaal 6 weken moet ontzilten maar kan iemand me alvast adviseren over het proces? En dan vooral met betrekking tot het stuk slagtand?
Alvast bedankt!
Mvg Hester
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Stuk mammoetslagtand prepareren.
Ik laat ze wel drogen voor conserveren maar het klopt dat die dan brokkelig wordt en je stukjes verliest. Die kan je weer terug lijmen. Nat preparen geeft in mijn ervaring een witte uitslag. Maar ieder heeft zijn eigen methodes. Zoek maar wat op dit forum. Ik heb zelf weinig problemen met stukken slagtand.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Stuk mammoetslagtand prepareren.
Hallo Hester
Het is nogal een dik stuk slagtand,die zou ik wel wat langer in zoet water laten liggen dan 6 weken. De kans dat er zoutkristallen ontstaan is wel groot bij 6 weken. De zoutkristallen duwen de lagen uit elkaar en dan verkruimelt de vondst. Dus 10 weken in zoet water voor de zekerheid. Dan drogen, daarna velpon oplossen in aceton en daar inleggen.Maar let wel op dat al het water uit de vondst verdwenen is. Het duurt even,maar dan heb je ook wat.
Gr Piet Lourens
Tolbert bij Groningen
Het is nogal een dik stuk slagtand,die zou ik wel wat langer in zoet water laten liggen dan 6 weken. De kans dat er zoutkristallen ontstaan is wel groot bij 6 weken. De zoutkristallen duwen de lagen uit elkaar en dan verkruimelt de vondst. Dus 10 weken in zoet water voor de zekerheid. Dan drogen, daarna velpon oplossen in aceton en daar inleggen.Maar let wel op dat al het water uit de vondst verdwenen is. Het duurt even,maar dan heb je ook wat.
Gr Piet Lourens
Tolbert bij Groningen
Piet uit Tolbert