stuk menselijk schedel?
stuk menselijk schedel?
Dag allemaal,
Lang geleden dat ik hier op dit forum ben geweest. Ik zie hoofdzakelijk nieuwe namen voorbij komen. Leuk dat het forum nog zo draait.
Hierbij een stuk schedel dat ik eind vorig jaar heb gevonden. Ik vermoed geen fossiele schedel omdat de context van de vondst 95% Romeins (50 v Chr-300 na Christus). Ik weet dat hier op dit forum enkel fossielen behandeld worden, maar ik hoop toch dat er iemand naar wil kijken.
De archeoloog van de regio waar dit gevonden is, is van mening dat het een dierlijk stuk schedel is, maar ik kan me van mijn verleden van dit forum herinneren dat een typisch kenmerk voor een menselijke schedel, de afdrukken van de aders aan de binnenkant zijn. De vraag die ik heb is of dit stuk schedel van een mens is of kan het ook van een dier zijn? Indien het namelijk menselijk is, dan kan het een uitzonderlijke vondst zijn omdat Romeinen hun doden voornamelijk cremeerden, al zijn er opgravingen van een enkele volwassenen en kleine kinderen bekend.
Indien het een menselijk stuk schedel is, dan kan het natuurlijk ook van recenter datum zijn. Waar kan ik dan aankloppen om dit verder te onderzoeken?
Groet,
Arjen
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: stuk menselijk schedel?
Dit lijkt mij inderdaad menselijk. Parietale. Heb nu weinig tijd voor een langere reactie. Kom er nog op terug.
Groet,
Niels
Niels
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hallo Arjen,
Dat is inderdaad even geleden, welkom terug!
Wat een interessante vondst! Ik ben niet bepaald een expert op het gebied van vertebraten, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit soort stukken kenmerkend zijn voor menselijk schedels. Maar goed, je kan wat betreft de identificatie beter afgaan op wat de experts zeggen. Ik ben benieuwd!
Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen uit welke regio dit stuk komt?
Met vriendelijke groet,
Johan
Dat is inderdaad even geleden, welkom terug!
Wat een interessante vondst! Ik ben niet bepaald een expert op het gebied van vertebraten, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit soort stukken kenmerkend zijn voor menselijk schedels. Maar goed, je kan wat betreft de identificatie beter afgaan op wat de experts zeggen. Ik ben benieuwd!
Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen uit welke regio dit stuk komt?
Met vriendelijke groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Hoi Sjaak,
Ik wacht af. Dank voor je reactie alvast!
Hoi Johan,
Jij ook nog hier
Ik heb het stuk in de Betuwe gevonden op een veld waar vroeger een grote Romeinse nederzetting heeft gestaan.
Groet,
Arjen
Ik wacht af. Dank voor je reactie alvast!
Hoi Johan,
Jij ook nog hier

Ik heb het stuk in de Betuwe gevonden op een veld waar vroeger een grote Romeinse nederzetting heeft gestaan.
Groet,
Arjen
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dag Arjen,
Leuk je nog eens terug te horen. Interessant stuk. Ik zal het topic wel naar off-topic verhuizen als je een bevredigend antwoord op je vragen hebt.
Leuk je nog eens terug te horen. Interessant stuk. Ik zal het topic wel naar off-topic verhuizen als je een bevredigend antwoord op je vragen hebt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Contacteer:
Ik blijf er bij dat dit een stuk mensenschedel is. Google maar eens op "parietal bone". Zou je misschien meer foto's van de bovenkant willen plaatsen?
Interessante vondst. Ben benieuwd hoe oud het is.
Meest aangewezen persoon lijkt mij de plaatselijk archeoloog van gemeente of provincie. Misschien ligt er wel meer....
Anders moet je mij maar even mailen dan kan ik je met een archeoloog uit Leiden in contact brengen, die je mogelijk verder kan helpen.
[Bewerkt door sjaak op 27-01-2015 om 21:50 NL]
Interessante vondst. Ben benieuwd hoe oud het is.
Meest aangewezen persoon lijkt mij de plaatselijk archeoloog van gemeente of provincie. Misschien ligt er wel meer....
Anders moet je mij maar even mailen dan kan ik je met een archeoloog uit Leiden in contact brengen, die je mogelijk verder kan helpen.
[Bewerkt door sjaak op 27-01-2015 om 21:50 NL]
Groet,
Niels
Niels
Dag Niels,
De plaatselijke archeoloog deed het stuk af als "het zal wel slachtafval zijn, geit of schaap".
Het klopt dat er veel slachtafval gevonden wordt, maar dit stuk is toch anders dan de schedel of kaakfragmenten die ik eerder vond.
Hierbij wat betere foto's
Arjen
[Bewerkt door Lanselot op 28-01-2015 om 07:31 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Dank. Dit lijkt mij duidelijk mens.
Die krassen op de bovenkant zien er recent uit. Is er een ploegschaar overheen gegaan of zoiets?
Ik zal per mail verder reageren.
Die krassen op de bovenkant zien er recent uit. Is er een ploegschaar overheen gegaan of zoiets?
Ik zal per mail verder reageren.
Groet,
Niels
Niels
-
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 95 times
Goedemorgen Arjen,
Heb het item doorgestuurd naar mijn collega's van Archeologie en men denkt dat het een stukje menselijke schedel kan zijn, maar durft het niet met zekerheid te zeggen zonder het stuk in handen te hebben gehouden. Een stukje menselijke schedel in Romeinse context is niet echt bijzonder, aangezien er bij Romeinse opgravingen redelijk vaak menselijke botten worden gevonden zonder dat er een grafveld is. Wel meestal alleen schedels en dijbenen.
Als je de foto's post op de volgende site https://nl-nl.facebook.com/pages/Archeo ... 9357189323 dan komt het in de "archeocommunity" terecht. Mogelijk dat iemand er verder iets over durft te zeggen.
Groeten, Jeroen
Heb het item doorgestuurd naar mijn collega's van Archeologie en men denkt dat het een stukje menselijke schedel kan zijn, maar durft het niet met zekerheid te zeggen zonder het stuk in handen te hebben gehouden. Een stukje menselijke schedel in Romeinse context is niet echt bijzonder, aangezien er bij Romeinse opgravingen redelijk vaak menselijke botten worden gevonden zonder dat er een grafveld is. Wel meestal alleen schedels en dijbenen.
Als je de foto's post op de volgende site https://nl-nl.facebook.com/pages/Archeo ... 9357189323 dan komt het in de "archeocommunity" terecht. Mogelijk dat iemand er verder iets over durft te zeggen.
Groeten, Jeroen
Hoi Niels,
Dank voor het reageren. De kras kan heel goed zijn ontstaan tijdens het ploegen.
Dag Jeroen,
Ik heb hem op deze fb pagina gedeeld. Wie of er iemand verder mee kan of wil.
Voorlopig ligt het tussen de Romeinse vondsten in de vitrine. Of het nou 50 jaar oud is of 2000, ik vind het een leuke vondst van deze unieke locatie.
Arjen
@Frederik: topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Dank voor het reageren. De kras kan heel goed zijn ontstaan tijdens het ploegen.
Dag Jeroen,
Ik heb hem op deze fb pagina gedeeld. Wie of er iemand verder mee kan of wil.
Voorlopig ligt het tussen de Romeinse vondsten in de vitrine. Of het nou 50 jaar oud is of 2000, ik vind het een leuke vondst van deze unieke locatie.
Arjen
@Frederik: topic kan wat mij betreft gesloten worden.