Fossiel carboon, maar wat?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
robin
Antw: Fossiel carboon, maar wat?

Bericht door robin » 30 jan 2015, 20:06

Iedereen hartelijk bedankt voor de suggesties. Ik ben een tijdje niet online geweest en zal morgen een foto maken met de spiegelreflex en macrolens. en dan meteen ook de negatief op de foto zetten. Er zou zeker nog meer in de steen kunnen zitten, maar verder openmaken geeft natuurlijk weer extra risico's!

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken. Lepidophullum heeft zeker overeenkomsten!

Josje

Bericht door Josje » 30 jan 2015, 20:31

Hallo Tim,
Deze topic trekt mijn erge interesse. Ik ben ook een "carboon' liefhebber.
Maar mijn vraag is: Lepidophyllum is dat iets wat veel voorkomt in onze contreien?
Limburg (NL) en,Belgisch Limburg?
Zijn daar mooie vondsten van gemeld?
Spreken we dan over iets zeldzaams?

Groetjes,
Sylvia en Josje

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 30 jan 2015, 21:47

Misschien kun je iets wijzer worden op de website van Hans Steur? Desnoods stuur je hem even een berichtje.hij kan je zeker verder helpen

Robert Mensink

Josje

Bericht door Josje » 30 jan 2015, 21:52

Robert dank je,
Ben even op zijn site gaan kijken en heel erg interessant!
Dank voor de tip !

Groetjes,
Sylvia en Josje

Carboon
Has thanked: 447 times
Been thanked: 530 times
Antw: Antw: Fossiel carboon, maar wat?

Bericht door Carboon » 31 jan 2015, 20:35

Josje schreef:
Hallo Tim,
Maar mijn vraag is: Lepidophyllum is dat iets wat veel voorkomt in onze contreien?
Lepidophyllum is niet bijzonder zeldzaam in vergelijk met andere plantfossielen uit het Carboon van Zuid Limburg (ben niet goed bekend met Belgisch Limburg, dus kan daar geen zinnige uitspraken over doen). Aan de andere kant wordt het steeds lastiger om mooi materiaal te vinden op de Laura en de Hendrik, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat het Nederlands Carboon in zijn geheel wat zeldzamer wordt. Vermoedelijk zal deze trend wel doorzetten, tenzij de kolenmijnen weer open gaan natuurlijk (o.d.z. nooit opgeven).

Op zoek naar groen in het zwart.

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 01 feb 2015, 17:19

Lepidophyllum... hmm. Misschien. Het zou inderdaad mogelijk zijn dat het hier om een lycophyt microfyl gaat, al is dat heel moeilijk te zeggen - zeker vanaf foto. Misschien brengen meer foto's (uit verschillende hoeken) een oplossing. Microfyllen bij Lycophyten zijn in oorsprong simpele enaties die evolutionair gevasculariseerd zijn. Dus ergens zou je -los van de vorm- een typerende middenader moeten zien, al hangt dit allemaal vast aan de taphonomie van het stukje.

Lepidophyllym, zou zeker kunnen, maar ik ben nog niet overtuigd. Meer foto's.

Ziepe

The earth has music for those who listen.

ziepe

Bericht door ziepe » 01 feb 2015, 17:34

Josje schreef:
Hallo Tim,
Zeldzaam, nee. Lepidophyllum is een van de zoveel vormgenera gerelateerd aan Lepidodendron. Lepis (Grieks) slaat op schors en Phyllum op blad, dus ruw vertaald zou je kunnen spreken over 'schorsblaadjes'. Blaadjes van de bijvoorbeeld de strobili (de kegeltjes) heten dan op hun beurt Lepidostrobophyllum, enz... Deze manier van vormgenera toekennen slaat ook op andere boomachtige Lycophyten zoals bijvoorbeeld Sigillara, dan krijg je Sigillariophylum, ook heb je Sigillariostrobophyllum, enz, enz...

Een grote vergaarbak van verschillende vormgenera dus, meestal voorzien van verschillende soorten. En dan spreken we enkel nog maar over microfyllen!

Ziepe

ziepe

Bericht door ziepe » 01 feb 2015, 17:44

Afbeelding

Ter verduidelijking rap even een foto opgezocht.

Z.

Josje

Bericht door Josje » 01 feb 2015, 20:27

Hallo Tim en Sven,
Dank voor de duidelijke uitleg en link.
Maar misschien heb ik toch een gekke vraag: Het valt mij op dat er meer plantenfossielen in Carboon, dan dierlijke fossielen te vinden zijn in Carboon. Tuurlijk heb ik dierlijk gezien in Carboon (Google). Maar sla ik hierbij de plank mis, of is dit werkelijkheid?

Groetjes,
Sylvia en Josje

Carboon
Has thanked: 447 times
Been thanked: 530 times

Bericht door Carboon » 01 feb 2015, 23:10

Josje schreef:
Hallo Tim en Sven,
Dank voor de duidelijke uitleg en link.
Maar misschien heb ik toch een gekke vraag: Het valt mij op dat er meer plantenfossielen in Carboon, dan dierlijke fossielen te vinden zijn in Carboon. Tuurlijk heb ik dierlijk gezien in Carboon (Google). Maar sla ik hierbij de plank mis, of is dit werkelijkheid?
Hierbij zal je eerst onderscheid moeten maken tussen terrestrische en marine milieus, lijkt me. In marine afzettingen zijn de "beestjes" meestal in de meerderheid, bijvoorbeeld, en dat is in het marine Carboon niet anders. Binnen de terrestrische afzettingsmilieus kun je ook nog verder onderscheid maken, en lang niet alle deze omgevingen stonden vol met planten. Echter, in onze omgeving vind je voornamelijk gesteente dat boordevol zit met plantmateriaal uit de zogenaamde steenkolenwouden (wijdverspreid milieu tijdens het Carboon, dat wel).

Op zoek naar groen in het zwart.

Plaats reactie