Mammoet kies, grindgroeve Wemb.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Pachydiscus
Been thanked: 11 times
Mammoet kies, grindgroeve Wemb.

Bericht door Pachydiscus » 07 feb 2015, 10:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
Hier laat ik een mammoetkies zien die zo'n 20 jaar geleden gevonden is in een grindgroeve te Wemb, Duitsland, een paar honderd meter over de grens bij Well, N-Limburg. Het kauwvlak is nauwelijks begonnen met af te slijten. Ook zit er nog een soort van botmateraal aan het gedeelte dat het diepst in de kaak gezeten heeft.
Ik heb nauwelijks verstand van mammoetkiezen, beschouwde ze als bijvangst bij het zoeken naar andere fossielen, maar toch intrigeert mij deze kies. Is het M. primigenius? En is het zo dat de kies waarschijnlijk net naar buiten aan het treden was vanwege het kleine gedeelte dat aangekauwd is. De grootste lengte (of breedte, hoe je het ook noemen wilt) bedraagt 29,5 cm.
De scheurtjes die erin zitten zijn al vanaf het begin. Ik heb hem nooit ontzilt omdat het een landvondst is. Enkele keren ingestreken met een mengsel van osteofix met aceton.

Digger

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Mammoet kies, grindgroeve Wemb.

Bericht door sjaak » 08 feb 2015, 09:25

Het lijkt mij ook wolharige. Mooie vondst. Is weer eens wat anders dan uit de Noordzee. Is deze misschien ook wat zwaarder versteend? Dat kan de reden zijn dat die zo stabiel blijft.

Groet,

Niels

Pachydiscus

Bericht door Pachydiscus » 08 feb 2015, 13:41

Hallo Sjaak, (of Niels)
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "zwaarder versteend". Misschien dat het mineraliseringsproces zich in de grond iets anders voltrekt dan op c.q. in de zeebodem. Hij is in ieder geval wel zwaar. Klopt het dat deze kies nog nauwelijks in gebruik is geweest? Een zogenaamde nauwelijks "aangekauwde" kies. Of is het gewoon afgerold?
Vaak zijn de mammoetkiezen erg afgerold in grindgroeves. Of ze ze bestaan voor een groot deel uit markasiet; die vallen dan binnen notime uit elkaar.
Ger

[Bewerkt door Pachydiscus op 08-02-2015 om 13:42 NL]

Digger

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 08 feb 2015, 22:00

Ik bedoel of die zwaar gefossiliseerd/ gemineraliseerd is.
De kies is niet afgerold. Ik denk dat je gelijk hebt dat de kies nog maar net in gebruik was.

Groet,

Niels

Pachydiscus

Bericht door Pachydiscus » 12 feb 2015, 21:55

In vergelijking met enkele Noordzee-kiezen is hij zwaarder gefossiliseerd, dat wel. Maar of dit erg afwijkt van Noordzeemateriaal kan ik moeilijk beoordelen.
Nogmaals, ik heb weinig ervaring met Pleistoceen materiaal. Mijn verzameling bestaat hoofdzakelijk uit Krijt- en Devoon-fossielen.
Maar als ik zo'n kies vind tijdens het zoeken naar zwerfstenen in de grindgroeves laat ik hem natuurlijk niet liggen.

Digger

Plaats reactie