Fotograferen door een microscoop
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Fotograferen door een microscoop
Hallo Forum,
Heb een paar weken terug een microscoop cadeau gekregen en daarmee erg in mijn nopjes, want met dat ding kun je proberen om versteend hout op soort te brengen. Naast het determineren (erg leuk!) ben ik ook een beetje aan het spelen met mijn camera om te kijken of je een beetje redelijke foto's kunt maken door de microscoop. Bij deze enkele van mijn probeersels. Heeft er iemand ervaring met welke camera-instellingen het beste resultaat geven? Let wel, het gaat om een compact camera op een statief en niet om een camera specifiek voor de microscoop.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Fotograferen door een microscoop
Dat zijn al schitterende resultaten!
Werk je nu op volautomatisch met de camera?
Werk je nu op volautomatisch met de camera?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
Heb de camera op "macro" staan (volgde tips van deze http://www.instructables.com/id/Take-di ... without-a/ op) en digitale zoom gebruikt om van het vignet-effect af te komen (geeft een beter resultaat dan achteraf bijsnijden op pc doet, is mijn ervaring tot nu toe). Verder staan de instellingen inderdaad op automatisch... Maar goed, neem aan dat dit beter kan!
Tim
Tim
Ik zou niet weten wat er nog beter zou kunnen, fantastisch!!
I love nature from the past, present and future.
- Carboon
Antw: Antw: Fotograferen door een microscoop
Bedankt! Soms pakken de foto's best goed uit, maar andere keren lukt het maar niet om een mooi plaatje te schieten (die mislukkingen heb ik hier natuurlijk niet laten zien). Ik heb zo veel mogelijk op automatisch staan (weet niet zo veel van fotografie, dus dat leek me de veiligste keus), maar nu valt de witbalans soms niet lekker en ook het scherpstellen wil lang niet altijd lukken. Hoe groter de vergroting, hoe lastiger, zo lijkt het. Misschien moet ik mijn belichting aanpassen? Ik wil proberen om zo scherp mogelijke beelden te krijgen. Heb al op internet wat rondgeneusd, maar daar gaat het vaak al snel over vrij professionele apparatuur.rebel schreef:
Ik zou niet weten wat er nog beter zou kunnen, fantastisch!!
- Carboon
Nog wat plaatjes van vanavond
Foto 1: "Araucarioxylon" arizonicum uit het Trias van Holbrook, AZ, USA, met karakteristieke honingraat tracheïden (Dwarsdoorsnede).
Foto 2: Quercus sp. uit het Mioceen van Megyaszó, Hongarije (meercellige, brede houtstralen en ook duidelijk ring-poreus).
Foto 3: ?Quercus sp. (Live oak?) uit het Mioceen van centraal Californië, USA (foto toont start van houtstraal, waarin de cellen te zien zijn).
Foto 4: Osmundacaulis sp. uit het Jura van Tasmanië, Australië, en copyright-logo.
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 308 times
- Contacteer:

Die Copyright ken ik ergens van!
Thalosacharis bosqueti, uit de Enci
Mooi werk!!!!!
Groetjes Mart
[Bewerkt door Caveman op 10-02-2015 om 22:03 NL]
To share or not to share, that's the question!
- Carboon
Antw: Antw: Fotograferen door een microscoop
Prachtig plaatje van een erg mooi (verkiezeld?) stukje Thalassocharis bosqueti! Zelf geschoten foto?Caveman schreef:
Die Copyright ken ik ergens van!
Thalosacharis bosqueti, uit de Enci
Groetjes Mart
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Fantastisch!
Er is niets mis met wat trial and error bij dit soort fotografie.
Gebruik je een statief of hou je de camera gewoon voor het oculair?
Iets wat je eens zou kunnen , is of je camera ook foto's kan leveren in RAW-formaat. Neemt een stuk meer schijfruimte in dan JPGs, maar je hebt wel nog volledige controle over bijvoorbeeld de witbalans.
Dat digitale zoom er beter uitziet dan nadien handmatig croppen, durf ik in vraag te stellen. De kans is groot dat dat zo lijkt, omdat de camera vb. wat agressieve verscherping toepast op de foto. Maar zelf kan je dat met wat oefening zeker beter.
Digitale zoom is niet meer of minder dan je camera vragen om zelf wat quick-n-dirty te croppen.
Er is niets mis met wat trial and error bij dit soort fotografie.
Gebruik je een statief of hou je de camera gewoon voor het oculair?
Iets wat je eens zou kunnen , is of je camera ook foto's kan leveren in RAW-formaat. Neemt een stuk meer schijfruimte in dan JPGs, maar je hebt wel nog volledige controle over bijvoorbeeld de witbalans.
Dat digitale zoom er beter uitziet dan nadien handmatig croppen, durf ik in vraag te stellen. De kans is groot dat dat zo lijkt, omdat de camera vb. wat agressieve verscherping toepast op de foto. Maar zelf kan je dat met wat oefening zeker beter.
Digitale zoom is niet meer of minder dan je camera vragen om zelf wat quick-n-dirty te croppen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)