Het goud van de zee - Baltische Noordzee barnsteen?!

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
ivok
Antw: Het goud van de zee - Baltische Noordzee barnsteen?!

Bericht door ivok » 10 feb 2015, 22:43

Hars en barnsteen zullen grofweg zelfde dichtheid hebben en vergelijkbare samenstelling. Zullen beide blijven drijven.... en wat betreft kunsthars die zinkt.
Kunsthars is een erg ruim begrip en er zijn zat kunstharsen die nog beter drijven dan barnsteen

De manier waarop hars gewonnen en bewerkt wordt heeft ook weer invloed op de geur. Door hars te bewerken is het nog geen kunsthars. ..

Barnsteen moet volgens mij een bepaalde chemische samenstelling hebben. Dit zal bekend zijn van de gekende vindplaatsen. ..
De kustlijn van Nederland zal de kans een pak kleiner zijn dat je iets vindt, maar toch zie je veel verdacht barnsteen langs komen hier.
Als er echt barnsteen tussen zit dan moet dit kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld ir Hoe het zich met recente hars verhoudt

Het stuk wat hier wordt getoond bevat breukvlakken die mij doen denken aan wat je ziet als je blokken hars stuk slaat en ze zien er te vers uit.

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 10 feb 2015, 23:06

Hallo iedereen,ik wil ff mijn mening hier over geven,maar het blijft dan ook mijn mening ;)

Dit zwart dat je op het strand ziet liggen zijn losgeslagen of vrijgekomen Turflagen die zeer veel voorkomen op de bodem van de Noordzee,Turflagen zijn overgebleven restanten van vroegere bossen die hier hebben gestaan.

Natuurlijk stonden er zeer veel naaldbomen in deze bossen omdat deze goed gedijen in zandgrond,en bij naaldwouden komt natuurlijk ook hars vrij van deze soort bomen,maar het is nog niet voldoende gefossieliseerd om echt te spreken van Barnsteen,deze bossen zijn maar enkele duizenden jaren oud terwijl Barnsteen goed miljoenen jaren oud kan zijn.

GR

strandjutters

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 11 feb 2015, 08:10

Hallo,

Pascal. Dat klinkt wat mij betreft best plausibel voor de aanwezigheid van copal of jonge barnsteen. Alleen het jarenlange gebruik van hars in de scheepvaart maakt het zo lastig.

Groet,

Niels

Vincko
Been thanked: 1 time

Bericht door Vincko » 12 mar 2015, 17:32

Volgens twee handelaren in Gouda is het barnsteen.
Groet,
René

Verba volant, fossilis manent

Plaats reactie