Fotograferen door een microscoop

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times
Antw: Fotograferen door een microscoop

Bericht door Carboon » 11 feb 2015, 21:20

Ik gebruik een statief hiervoor. Met de hand zou ik de camera nooit stabiel genoeg kunnen houden. Helaas heeft mijn compact camera (Panasonic DMC-TZ25), waar ik verder erg tevreden mee ben overigens, niet de mogelijkheid om in RAW-formaat op te slaan. Waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft de digitale zoom, en is het puur een gevoelskwestie. Zal hier nog eens wat testjes mee doen.

Op zoek naar groen in het zwart.

Brammiej

Bericht door Brammiej » 11 feb 2015, 22:19

Mooie foto's!!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 11 feb 2015, 23:39

Het grote voordeel met digitale zoom is imho tijdswinst. Nabewerking vraagt (veel) tijd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon

Bericht door Carboon » 12 feb 2015, 21:18

Op The Fossil Forum blijken er ook enkele interessante draden over het maken van foto's door de microscoop te zijn. Misschien interessant voor de mensen hier, dus bij deze de directe links: http://www.thefossilforum.com/index.php ... icroscopy/ en http://www.thefossilforum.com/index.php ... icroscope/.

Carboon

Bericht door Carboon » 14 feb 2015, 02:04

Afbeelding

Heb wat bedacht, ben benieuwd of dat jullie vinden dat het gewerkt heeft. De foto hierboven toont een bladsteel en wortels van Tempskya grandis, een schijnstamvaren uit het vroege Krijt (Albiaan) van de Aspen Fm., zuidwest Wyoming, USA. Om de foto te maken ben ik naar een grotere vergroting gegaan, heb ik twee kiekjes geschoten en deze vervolgens met Adobe PS samengevoegd. Het idee was dat ik op deze manier, op de schaal van het composietplaatje- een scherper beeld zou krijgen.

Wally

Bericht door Wally » 14 feb 2015, 12:29

Goed bezig Tim!!
Alhoewel ik totaal niets heb met plantenfossielen vind ik dit een zeer leuke topic. Ben zelf een leek wat betreft fotografie via of door een microscoop ,hoop via deze weg wat bij te leren. ;)

groeten,

Wally

Carboon

Bericht door Carboon » 14 feb 2015, 13:05

Afbeelding

Hey Wally,

Bedankt! Vind het gewoon leuk om in de avonduren met mijn nieuwe speelgoed (de microscoop) te spelen. Heb nog een poging gewaagd om Tempskya grandis wortels vast te leggen (ditmaal met een veel groter aantal foto's) en dat samenvoegen lijkt mooie resultaten te kunnen geven. Helaas worden foto's op Fossiel.net verkleind, wat veel details vervaagd. Ik hoop daarom dat de link naar de afbeelding op The Fossil Forum werkt, waar de foto op volledig formaat te zien is: http://www.thefossilforum.com/uploads/m ... 914686.jpg

P.S. Misschien leuk om de schaal te vermelden: de wortels hebben zo gemiddeld een diameter van ongeveer 0.5 mm.

[Bewerkt door Carboon op 14-02-2015 om 13:08 NL]

Plaats reactie