Vogel botje ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Vogel botje ?

Bericht door Optimo » 05 mar 2015, 23:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo
Dit botje komt van de zandmotor ,het lijkt mij van een vogel ,het is een vrij dun bot holen erg licht .
Het binnenste zou natuurlijk verspoeld kunnen zijn.
Of moet ik aan een klein zoogdier (knaagdier ) denken ?
Wat wel op valt aan het stuk dat zijn de vele krasjes ,zouden het knaagrestanten kunnen zijn?
Het kan natuurlijk ook door zand of ander materiaal veroorzaakt kunnen zijn.
herkent iemand het kras patroon?
Ik ga voor vogel ,maar hou ook een optie open voor zoogdier !
Het bot lijkt mij of het distale deel van een dijbeen ,of het proximale deel van een opperarm.

De afmetingen zijn lengte 2,7 cm /breedte kop 1,5 cm dikte 0,8 cm / de schacht diameter is 0,6 cm

Groet

Huug

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Vogel botje ?

Bericht door Schouwenburg » 06 mar 2015, 06:31

Onderste deel van een opperarmbeentje van een vogel.

Charlie

Optimo

Bericht door Optimo » 06 mar 2015, 09:12

Thanks Charlie.
Gr

Huug

BartKorf
Been thanked: 26 times

Bericht door BartKorf » 06 mar 2015, 10:42

Die krasjes kunnen veroorzaakt zijn door plantenworteltjes. Als een dier doodgaat, (ik sla de aaseters even over) vergaan de zachte delen door enzymen en bacteriewerking etc., en blijven de botjes over. Maar die liggen dan (bij een landdier) gewoon op de grond, waarop ook bladeren vallen etc., dus het botje wordt in de strooisellaag opgenomen. In die strooisellaag vinden allerlei afbraakprocessen plaats, hierbij wordt ook het botmateriaal langzaam aangetast. In dit geval door plantenworteltjes, die heel licht zuur uitscheiden. Pas als er zo veel sediment overheen komt, dat het botje buiten de invloed van de bovenste, biologisch actieve bodemzone komt, kan het als fossiel bewaard blijven.

Bart

Optimo

Bericht door Optimo » 06 mar 2015, 11:52

Hallo Bart dank voor deze uitleg ,het is duidelijk en zeer aannemelijk .
De zeer oppervlakkige krasjes gaan alle kanten op ,in een wortelkluit zou het bot dus rondom overal aangetast kunnen worden, zoals op het stuk te zien is.
ik kan er dus enig zins van uitgaan dat het dier op het land in zijn soort gecomposteerd is ,en dat het hoogst waarschijnlijk geen zee vogel betreft, maar kan er natuurlijk geen zekerheid aan hangen .

gr

Huug

Plaats reactie