strand vondsten( gesteente)
strand vondsten( gesteente)

Beste verzamelaars.
Deze vondsten komen van het strand.
Foto's 1/5 geode van?? Komt van de Zandmotor vind het een vreemde vondst.
Foto's 6/7 iets van Pyriet?? Deze en de andere vondsten komen van het Maasvlakte strand.
Foto's 8/10 geen idee is echt steen(lijkt plastic)
Foto 11Borniet?
Foto's 12/14 Rood steentje geen idee.
Groeten Simone.
Re: strand vondsten( gesteente)
Bedankt ik verzamel ook al heel lang gesteente/ Mineralen . Ik vind alles mooi wat de natuur produceert : )
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Hoi Simone,
De eerste steen is inderdaad een vreemde vondst, want hij lijkt gezaagd (en gepolijst?)
De steen die jij als plastic-achtig omschrijft is een chalcedoon. Als er een holte in een gesteente is, vult dit mineraal dit heel langzaam op en vormt daarbij zulke druiventros-achtige bobbels (totdat ie echt dicht zit). In het oosten van ons land worden zulke stenen niet zelden gevonden.
Bij de andere stenen kan ik je niet helpen.
Ik hoop dat er niet iemand zijn/haar overtollig materiaal op de ZM of op de MV stort......
De eerste steen is inderdaad een vreemde vondst, want hij lijkt gezaagd (en gepolijst?)
De steen die jij als plastic-achtig omschrijft is een chalcedoon. Als er een holte in een gesteente is, vult dit mineraal dit heel langzaam op en vormt daarbij zulke druiventros-achtige bobbels (totdat ie echt dicht zit). In het oosten van ons land worden zulke stenen niet zelden gevonden.
Bij de andere stenen kan ik je niet helpen.
Ik hoop dat er niet iemand zijn/haar overtollig materiaal op de ZM of op de MV stort......
Time fades away (Neil Young)
Veel dank Spongebob. Ik heb allen vondsten los van elkaar gedaan en over een tijd uitgesmeerd .Maar die van de Zandmotor is zeker niet natuurlijk misschien verloren? geen idee.wel heel leuk gr Simone
Bij foto 1-5; Kwarts geode, lijkt op type uit de beurt van Idar Oberstein. Hoe komt die op het strand?(nog gezaagd en geslepen ook.)
Foto 6-7; Is dat gen calciet. Doe er een drupje azijn op,als het bruist is het calciet.
Foto 12-14; Agaat, de figuurtjes op foto 13 zijn metamorphose van gipskristallen( De keien onzer heide J.B.Bernink Fig, 9. blz.26.)
Foto 6-7; Is dat gen calciet. Doe er een drupje azijn op,als het bruist is het calciet.
Foto 12-14; Agaat, de figuurtjes op foto 13 zijn metamorphose van gipskristallen( De keien onzer heide J.B.Bernink Fig, 9. blz.26.)
Henk
Bij foto 1-5; Kwarts geode, lijkt op type uit de beurt van Idar Oberstein. Hoe komt die op het strand?(nog gezaagd en geslepen ook.)
[Bewerkt door Debije op 10-03-2015 om 22:16 NL]
[Bewerkt door Debije op 10-03-2015 om 22:16 NL]
Henk
Heel veel dank . Ga het nog testen (de calciet) laad ik nog weten en die geode vind ik ook een raadsel maar daardoor wel erg leuk Groeten Simone
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Vreemd. Als je die geode combineert met die haaientanden, lijkt het er nog meer op dat er een strooier actief is op de ZM. Kinderpartijtje misschien?
Groet,
Niels
Niels
Je zou het bijna denken . Ik vind het een leuk partijtje : P . Vreemd is het wel groeten Simone
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Re: Re: strand vondsten( gesteente)
maar een doorgezaagde en gepolijste geode???Mc_Crabs schreef:
Ik vind het niet raar, er ligt daar gewoon van alles.
Toch leuk een aparte vondst!
Groet,
Niels
Niels