Coproliet of niet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Klaver4
Coproliet of niet?

Bericht door Klaver4 » 11 mar 2015, 10:34

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik heb mij aangemeld op dit forum, omdat ik hoop dat jullie mij wellicht verder kunnen helpen. In 1991 zijn wij op vakantie geweest in een klein bergdorpje Scheid, hoog boven het Hinterrheintal, in Zwitserland (in de buurt van Chur). Bij vertrek kregen wij van de eigenaar van ons vakantiehuis diverse bergkristallen cadeau én het object dat op de bijgevoegde foto staat. We hebben natuurlijk vriendelijk bedankt, maar moesten naderhand wel lachen. Waarom kregen wij nu een hoop versteende poep cadeau? We zijn er toen maar van uit gegaan dat het misschien een (ietwat eigenaardig) kunstwerk van de eigenaar was en sindsdien heeft dit 'kunstwerk' altijd in de tuin van mijn ouders gestaan. Nu ik het weer tegenkwam, ben ik eens gaan googelen en kwam de term 'coproliet' tegen. Mijn vraag is nu: zou het object op de foto ook coproliet kunnen zijn? En zo ja, is er iets te zeggen over de afkomst en de ouderdom? Hij is circa 10 cm hoog en 13 cm breed.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Klaver4
Antw: Coproliet of niet?

Bericht door Klaver4 » 13 mar 2015, 10:21

Wat jammer dat niemand mij meer kan vertellen over dit mysterieuze object. Weet iemand misschien waar ik het wel zou kunnen vragen? Bestaat er misschien een vergelijkbaar Engelstalig forum?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 mar 2015, 10:37

Hey,
Ik was deze even uit het oog verloren. Het is een bizar object, en ik kan er niet veel van maken.
Het lijkt mij op het eerste zicht eerder kunstmatig, maar ik kan me niet meteen voorstellen wat voor object het kan zijn. Erg mooi vind ik het ook niet ;)
Ik zie er niet meteen coprolieten in moet ik zeggen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 13 mar 2015, 10:54

Hallo Klaver4.

De oorzaak waarom jij tot nu toe nog geen reactie hebt is dat de herkomst en de stratigrafische en lithologische gegevens van het stuk onbekend zijn. Ten tweede toont het stuk geen details, behalve de vorm.

Ik zelf heb nog nooit zo'n groot aantal grotere coprolieten op een hoop gezien! Ik denk dus dat dit niet waarschijnelijk is. Maar het is natuurlijk niet onmogelijk.

Waarom hebben jullie de eigenaar niet gevraagt wat dit is?

Kun je misschien iets zeggen over het gesteente? Misschien zou je eens een helft van een "eitje" kunnen afslaan en een foto van de breukvlakte kunnen maken...

Beste Groeten,
Oliver

Klaver4

Bericht door Klaver4 » 13 mar 2015, 19:14

Hallo Frederik en Oliver,

Dank dat jullie toch nog gereageerd hebben, ook al kunnen jullie ook weinig met ons bizarre -inderdaad niet al te mooie- object :). Zelf was ik toen we dit 'kunstwerk' kregen een jaar of vijftien, dus heb er toen niet eens aan gedacht om meer informatie te vragen. Ik vermoed dat mijn ouders het niet gedaan hebben, omdat de eigenaar Zwitsers-Duits sprak en daardoor waarschijnlijk erg moeilijk te verstaan was voor ze. Als het geen coproliet is, is de enige verklaring die ik kan bedenken dat het toch een soort kunst is?! Maar doordat hij het ons samen met een aantal grote bergkristallen heeft overhandigd, leek het ineens logisch dat hij dit ook in de bergen gevonden had. Ik vrees dat het wel altijd een mysterie zal blijven nu.

Als wij een stukje ervan af zouden slaan, zou jij dan mogelijk meer kunnen zeggen over het soort gesteente Oliver? Wij zijn zelf namelijk absolute leken op dit vlak, dus ik word er zelf niet wijzer van als ik er een deeltje vanaf sla. Maar als dat aanknopingspunten kan opleveren, kan ik mijn ouders vragen of ze dat eens willen proberen.
Hartelijke groet,
Mieke

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 13 mar 2015, 20:26

Hallo Mieke,het enige dier die zo iets doet is een Vos.

De Vos gaat zeer dikwijls op de zelfde plaats om zijn drolletjes achter te laten,zeer dikwijls boven op de vorige,hij doet dit om zijn territorium af te baken.

Dit zou dus zeer goed om versteende Vossepoep kunnen gaan.

Kijk maar eens op het internet onder Vossepoep.

Ook typisch voor een vossedrol is dat het meestal eindigt in een puntje.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 13-03-2015 om 20:29 NL]

strandjutters

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Coproliet of niet?

Bericht door hubertus68 » 14 mar 2015, 17:17

strandjutters schreef:
Hallo Mieke,het enige dier die zo iets doet is een Vos.
Hallo Pascal, meerdere dieren doen dit, o.a. marters, egels, etc.

strandjutters schreef: Dit zou dus zeer goed om versteende Vossepoep kunnen gaan.
Bij deze hoop zou de vos een klein trapje hebben moeten neergezet, om de laatste keutel bovenop te leggen ;-)
strandjutters schreef: Ook typisch voor een vossedrol is dat het meestal eindigt in een puntje.
Dit kan maar het moet niet. Het puntje onstaat gewoon door de contractie van de rectale spieren. Dit is bij heel veel dieren het geval, zelfs bij de kleine Coprulus maastrichtensis uit het Maastrichtse Krijt.

Ik moet zeggen dat het stuk van Klaver4 op beton lijkt, tenmindste aan de basis van de "hoop". Ik weet het niet, maar ik denk dat het iets kunstmatigs is. Tientallen fossiele keutels van dit tamelijk groot formaat op een hoop, perfect bewaart? Heb ik nog nooit gezien. Misschien is dit een Award voor het schlechtste hotel in de regio (haha)

Groeten, Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 14-03-2015 om 17:26 NL]

Klaver4

Bericht door Klaver4 » 16 mar 2015, 10:13

Hallo Pascal en Oliver,

Bedankt voor het meedenken :) Vossenpoep heeft er inderdaad op sommige foto's wel iets van weg, maar ik begrijp nu van Oliver weer dat dat ook nog voor andere diersoorten kan gelden.

Die Award voor het schlechtste Hotel vond ik erg leuk gevonden..waren zij even blij dat ze die award aan een stel naïeve Hollanders konden slijten! :) Dat het object er aan de onderzijde uitziet als beton, kan ook liggen aan het feit dat het dus jarenlang met de onderzijde in de grond heeft gestaan in de tuin van mijn ouders (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er een struikje overheen was gegroeid, en dat hij pas weer tevoorschijn kwam toen dat na jaren werd gesnoeid..haha). Hij voelt wel zwaar aan, maar ik neem aan dat dat bij coproliet ook zo is?

Groet,
Mieke

[Bewerkt door Klaver4 op 16-03-2015 om 10:14 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 mar 2015, 10:30

Aangezien ik niet de indruk heb dat je een emotionele band met het object hebt, lijkt het me een goed idee om er eens een stukje af te slaan?
Dan kunnen we eens kijken hoe de structuur er in doorsnede uitziet.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie