Koraal ?!
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Koraal ?!

Hallo hier een kleine koraal kolonie
Een paar weken terug ook al een mooi stuk gevonden ,en ook dit stuk komt van de zandmotor ,maar of het nu de zelfde soort is ?
op foto nr / 4 / 5 en 6 geven ''een of meerdere duidelijke beeldjes
De stipjes zijn +/_ 0,2 cm in diameter lijkt een beetje op een bloemetje

Wie kan hier een soort aanhangen?
Groet
Huug
[Bewerkt door Optimo op 13-03-2015 om 01:26 NL]
[Bewerkt door Optimo op 13-03-2015 om 01:27 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Koraal ?!
Hallo Huug,
een tip: je zou het stuk eens in natte toestand kunnen fotograferen. Dan zijn de details beter zichtbaar en je krijgt meer contrast.
Ik vermoed dat het om een koraal gaat. Misschien Heliolites (met een groot vraagteken).
Kijk eens hier en vergelijk de foto metjouw stuk:
http://www.redjaen.es/francis/?m=c&o=29 ... =&id=29410
Beste groeten,
Oliver
een tip: je zou het stuk eens in natte toestand kunnen fotograferen. Dan zijn de details beter zichtbaar en je krijgt meer contrast.
Ik vermoed dat het om een koraal gaat. Misschien Heliolites (met een groot vraagteken).
Kijk eens hier en vergelijk de foto metjouw stuk:
http://www.redjaen.es/francis/?m=c&o=29 ... =&id=29410
Beste groeten,
Oliver
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hallo een derde en betere poging ,en hopelijk duidelijk .
Foto's nu uitgesneden.,de meeste stippen zijn vervaagd (verrold , afgesleten ? )
Toch nog een aantal er van met duidelijke kenmerken.

Dank je voor de link Oliver is duidelijke gelijkenis met mijn vondst.
Kan ik er heliolites porosa aan hangen .
ik neem het stuk morgen wel mee naar Ede
Groet
Huug
- hubertus68
Hallo Huug,
ik zou er geen soortnaam anhangen. Zonder expertise van een kenner zou ik er nog niet eens het genus aanhangen.
"Heliolites" is maar een tip voor verdere recherche. Misschien vind je literatuur of ken je een expert op het gebied van paleozoïsche gesteenten, die op de ZM gevonden worden...
Groeten,
Oliver
ik zou er geen soortnaam anhangen. Zonder expertise van een kenner zou ik er nog niet eens het genus aanhangen.
"Heliolites" is maar een tip voor verdere recherche. Misschien vind je literatuur of ken je een expert op het gebied van paleozoïsche gesteenten, die op de ZM gevonden worden...
Groeten,
Oliver
Lijkt mij geen Heliolites. Ik zou het eerder zoeken in de buurt van Isastrea. groet, Bart
Bart
- hubertus68
Hallo Bart,
Isastrea is pas bekend vanaf Jura! De vondst van Bart lijkt mij veel ouder te zijn (Ordovicium of Silur).
Beste Groeten, Oliver
Isastrea is pas bekend vanaf Jura! De vondst van Bart lijkt mij veel ouder te zijn (Ordovicium of Silur).
Beste Groeten, Oliver
Inderdaad is Isastrea een koraal uit Jura of Krijt. Maar waarom zou de vondst van Huug uit Ordovicium of Siluur moeten komen ? In de zuidelijke zwerfstenen zijn Jura- en Krijtfossielen ruim vertegenwoordigd
Bart