Eischaal in kalksteen
Eischaal in kalksteen

Zou dit eischaal kunnen zijn? Ik weet niet meer waar ik de steen heb gevonden, het was in Nederland, hoogstwaarschijnlijk Drenthe.
Antw: Eischaal in kalksteen
Hallo Degan,
Mijn vermoeden gaat uit naar de schaal van een zee-egel en niet van een ei. Aangezien de schaal vrij dik is.
Groeten,
Arnoe
Mijn vermoeden gaat uit naar de schaal van een zee-egel en niet van een ei. Aangezien de schaal vrij dik is.
Groeten,
Arnoe
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Degan,
zou je misschien eens een close-up foto kunnen maken, zodat men eventueel de structuur van het object kan zien? Optimal zou een foto in strijklicht zijn. Dus met licht dat bijna parallel op het object schijnt. Ik ben niet zeker maar ik zou iets kunstmatigs niet willen uitsluiten. Maarja, wij zullen meer weten als we de nieuwe fotos zien...
Beste Groeten, Oliver
zou je misschien eens een close-up foto kunnen maken, zodat men eventueel de structuur van het object kan zien? Optimal zou een foto in strijklicht zijn. Dus met licht dat bijna parallel op het object schijnt. Ik ben niet zeker maar ik zou iets kunstmatigs niet willen uitsluiten. Maarja, wij zullen meer weten als we de nieuwe fotos zien...
Beste Groeten, Oliver
Juist omdat de schaal geen structuur heeft dacht ik aan een ei. Zou heel goed kunnen dat de structuur is weggesleten en het de schaal van een zee-egel betreft.
En iets kunstmatigs, Oliver, een uberrassungs ei? XD
En iets kunstmatigs, Oliver, een uberrassungs ei? XD

Een betere foto lukt niet. Hoe dan ook heb ik vage lengtestrepen kunnen ontdekken. Parallel aan elkaar. Het wordt er niet duidelijker van en misschien moeten we het dan/ dus hier bij laten. Ik dank jullie voor het meedenken in ieder geval.
Alice.
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Het erbij laten zou ik zo snel niet doen.Degan schreef:
Hoe dan ook heb ik vage lengtestrepen kunnen ontdekken. Parallel aan elkaar. Het wordt er niet duidelijker van en misschien moeten we het dan/ dus hier bij laten.
Belangrijk is te ontdekken watvoor gesteente het hier betreft. Als de steen in Drenthe gevonden is, zou het een (silurische?) kalksteen kunnen zijn. Dat is van deze foto's niet op te maken. Als je tijd hebt kun je de steen meenemen naar het Hunebedcentrum in Borger. Daar houdt Harry Huisman elke tweede woensdag van de maand een stenenspreekuur.
Hij kan je zeker helpen.
Time fades away (Neil Young)