Wervel lichaam fragment van ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Wervel lichaam fragment van ??

Bericht door Optimo » 20 mar 2015, 00:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo dit wervel fragment gevonden in de namiddag op een koude zandmotor .
Het stuk komt van af het droge ,en hogere deel van de motor.
Het stuk lijkt versteend ! ,maar is ook wel licht van gewicht. !
Ook heeft het een ietwat andere vorm dan de wervel lichamen die ik in m'n collectie heb,
Het kuiltje in de kern is wat opvallend ,ook de vorm licht ovaal in de breedte ,maar van af het midden van de zijkanten ,naar de bovenkant (top) lijkt het op een drie hoeks vorm .
aan de achter zijde zijn twee , ( een soort van ) articulatie vlakken te zien.
Ik weet dat wervels laat staan incomplete wervels determineren vaak een crime kan zijn,en ik kom hier dan ook niet ver mee ! mede omdat de achterkant ?,of is het de voorkant ?, die ontbreekt :-( !!!!
Is het misschien een fragment staart wervel? deze wervels zijn ,dacht ik iets langer !, maar misschien is het te gefragmenteerd ,hoewel de zijkanten anders (andere wervel ?) aangeven ?
Als ik van de restanten van de uitsteeksels uit ga zou het ook een halswervel een mogelijkheid kunnen zijn!
Afmetingen totale breedte 3,3 cm / de breedte van het wervel lichaam 2,2 cm /de hoogte
is 2,5 cm / en de restant dikte is 1,3 cm

Groet

Huug

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Wervel lichaam fragment van ??

Bericht door Schouwenburg » 20 mar 2015, 06:43

De vorm is voor mij ook onbekend. Het lijkt inderdaad op een lenden- of staartwervel. Opvallend is dat er geen echt articulatievlak is. De bolle voorkant vind je voornamelijk bij halswervels. De structuur doet denken aan een zeezoogdier. Maar bij de wervels van de zeehond heb ik dit ook niet gevonden. Het betreffende dier zal een lichaams-grootte van een hert hebben.

Charlie

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 20 mar 2015, 09:27

Ik heb dit ook niet eerder gezien en moet ook denken aan een zeezoogdier. Ik zou daar maar eens beginnen, misschien eens bij walrus.

Groet,

Niels

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 20 mar 2015, 10:23

Ja Niels richting zeezoogdier daar heb ik ook al 'n beetje aan gedacht,
Gisteren al wat zoekwerk gedaan richting zeehond,
en ook bij middel grote landdieren, en nu dus ook richting walrus ,er zit weer genoeg zoekwerk aan.
Uit eindelijk hoop ik qua determinatie te eindigen met een kop of een staart. ;-)

Gr

Huug

Plaats reactie