MV2: Nog een astragalus (rechter)
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: MV2: Nog een astragalus (rechter)
Zou kunnen, maar dat kan je bij zo;n stuk nooit met zekerheid zeggen op basis van de mate van fossilisatie. Houd het maar gewoon op een hertachtige. Of is de morfologie van Alces Latifrons zo kenmerkend dat het wel kan?
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Ten eerste aan de hand van de fossilisatie kan je vaak niet zeggen hoe oud een stuk is. Ik heb oude stukken gezien die er uitzagen als recente botten en andersom. Bijna alles uit de Noordzee is verplaatst en komt regelmatig ergens anders vandaan. Soms gebeurt dit door moedertje natuur en soms door de mens. Een voorbeeld is de laat-pleistocene Homotherium kaak. Je moet determineren op kenmerken. Als je het stuk astragalus van Alces latifrons gaat noemen aan de hand van aannames en anderen borduren er op voort creëer je op den duur een grote ballon, waar door later onderzoek een gat ingeprikt wordt. Ik merk dit met de roofdieren en Francien met de muizen. Je moet met beide benen op de grond blijven staan, dan pas kan je er iets mee. Als ij er niet uitkomen dan mogelijk de volgende generatie. Met mijn roofdieren onderzoek heb ik de laatste jaren heel wat fouten uit oudere onderzoeken geruimd (Francien doet hetzelfde met de kleine zoogdieren). De eerdere onderzoekers kan je het niet kwalijk nemen, want het ontbrak ze aan kennis en de mogelijkheden om zich snel en makkelijk, tegen acceptabele prijzen te verplaatsen. Zij stonden aan het begin van de kennis en hebben voor ons de weg vrij gemaakt. Wat vele amateurs weten van de pleistocene fossielen in ons land komt vaak al in de buurt van wat Dubois er over kon vertellen.
Charlie
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Determineren is niet een van mijn talenten. Hiervoor leun ik zwaar op de expertise van anderen, vaak die van jullie en soms 'live'.
Het sprongbeen is gedetermineerd op de geologische dag in het Museon. Er was niet voldoende tijd om op de onderbouwing in te gaan. Ik noteer hem als 'hertachtige, cf. alces latifrons'.
Het sprongbeen is gedetermineerd op de geologische dag in het Museon. Er was niet voldoende tijd om op de onderbouwing in te gaan. Ik noteer hem als 'hertachtige, cf. alces latifrons'.
Groeten,
Joost
Joost
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
@Frederik: het lukte niet om meer dan een foto te koppelen aan de nieuwe entry in het determinatie systeem. Ik denk wel dat het nuttig is om dit stuk van meerdere kanten te kunnen zien. Zou jij de foto's willen aanvullen bij de entry in het systeem, indien goedgekeurd uiteraard.
Groeten,
Joost
Joost