Gastropode uit 't Rooth
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Gastropode uit 't Rooth

Hoi allemaal,
Deze afdruk van een gastropode heb ik enkele jaren geleden in 't Rooth gevonden, in de Emaël-member. Het is moeilijk om de details goed op de foto te krijgen (ben helaas niet zo'n fotograaf

Ik kon in mijn archief ergens een notitie vinden dat dit mogelijk een Pleurotoma sp. is, maar ik weet niet eens of dit geslacht wel in het Maastrichtiën voorkwam.
Weet iemand om welke gastropode dit gaat, of weet iemand literatuur hierover?
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Gastropode uit 't Rooth
Hallo Koen,
moeielijk te zeggen vanaf de fotos.
Bij deze afdrukken maakt men het beste een afgietsel
met gips of latex om de originele vorm en structuur van
het slakkenhuis te herstellen.
Pleurotoma is best wel bekend uit het Boven-Maastricht.
Heb zojuist eens in het boek van Kaunhowen
(Die Gastropoden der Maestrichter Kreide) gekeken.
Jouw afdruk lijkt op Pleurotoma limburgensis (maar zoals
geschreven: met een afgietsel zal de determinatie
makkelijker zijn).
Beste Groeten,
Oliver
moeielijk te zeggen vanaf de fotos.
Bij deze afdrukken maakt men het beste een afgietsel
met gips of latex om de originele vorm en structuur van
het slakkenhuis te herstellen.
Pleurotoma is best wel bekend uit het Boven-Maastricht.
Heb zojuist eens in het boek van Kaunhowen
(Die Gastropoden der Maestrichter Kreide) gekeken.
Jouw afdruk lijkt op Pleurotoma limburgensis (maar zoals
geschreven: met een afgietsel zal de determinatie
makkelijker zijn).
Beste Groeten,
Oliver
- KoenJ
Hoi Oliver,
Bedankt voor het meedenken. Een afgietsel is een goed idee, maar dit fossiel is niet helemaal 'lossend'. Dan zou ik hem dus moeten beschadigen om het gips eruit te kunnen halen. Ik ga ook eens op zoek naar meer info over Pleurotoma limburgensis. Kijken of ik met de afdruk zoals 'ie is tot een positieve determinatie kan komen.
Nogmaals dank!
Bedankt voor het meedenken. Een afgietsel is een goed idee, maar dit fossiel is niet helemaal 'lossend'. Dan zou ik hem dus moeten beschadigen om het gips eruit te kunnen halen. Ik ga ook eens op zoek naar meer info over Pleurotoma limburgensis. Kijken of ik met de afdruk zoals 'ie is tot een positieve determinatie kan komen.
Nogmaals dank!
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Koen,
je kunt in ieder geval een afgietsel maken. Je moet de afdruk van tevoren gewoon met
bvb. een lijmoplossing of tergelijke verharden.
Ik zelf gebruik geen vloeibare gips maar een soort boetseerklei, die aan lucht verhard.
Ons forumlid Lugo schreef een tijdje geleden over een hars, dat hij
voor het afgieten gebruikt. Dit lijkt een tamelijk professionele methode te zijn:
Lugo schreef:
de siliconenhars, die ik gebruikt komt van Kremer Pigmente in Aichstetten en wordt verkocht onder de naam Rhodorsil RTV 573. ( blz 99 in hun on line cataloog ).
In het boekje van Anne Schulp wordt deze hars vermeld en het NHMM claimt goede ervaringen te hebben met dit materiaal. Hij is vormvast en kleurvast na uitharding.
Ook vult hij zeer goed alle openingen op, zodat een mooi afgietsel bekomen wordt.
Deze hars wordt geleverd met een katalysator ( 2 % ) voor de uitharding.
Groeten,
Oliver
je kunt in ieder geval een afgietsel maken. Je moet de afdruk van tevoren gewoon met
bvb. een lijmoplossing of tergelijke verharden.
Ik zelf gebruik geen vloeibare gips maar een soort boetseerklei, die aan lucht verhard.
Ons forumlid Lugo schreef een tijdje geleden over een hars, dat hij
voor het afgieten gebruikt. Dit lijkt een tamelijk professionele methode te zijn:
Lugo schreef:
de siliconenhars, die ik gebruikt komt van Kremer Pigmente in Aichstetten en wordt verkocht onder de naam Rhodorsil RTV 573. ( blz 99 in hun on line cataloog ).
In het boekje van Anne Schulp wordt deze hars vermeld en het NHMM claimt goede ervaringen te hebben met dit materiaal. Hij is vormvast en kleurvast na uitharding.
Ook vult hij zeer goed alle openingen op, zodat een mooi afgietsel bekomen wordt.
Deze hars wordt geleverd met een katalysator ( 2 % ) voor de uitharding.
Groeten,
Oliver
- KoenJ
Bedankt voor de tip. Ik bedoelde met 'niet lossend' dat de gips er niet meer uit kan als 'ie eenmaal uitgehard is. Dan moet ik fossiel dus gaan beschadigen. Maar misschien dat ik wel iets kan verzinnen met die klei. Iig nogmaals dank voor het meedenken.
Groeten,
Koen
Koen