eerste zoek dag t Rooth

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Indagator
Been thanked: 1 time
eerste zoek dag t Rooth

Bericht door Indagator » 04 apr 2015, 20:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Even een kort verhaaltje vooraf. De planning was om vandaag eigenlijk naar de zoek dag in Winterswijk te gaan maar door een onbetrouwbaar bevonden auto hebben we hiervan afgezien aangezien dit toch een lange rit is. Beetje vervelend maar om toch een leuke zaterdag te hebben zijn mijn vader en ik naar onze vast plek ´t Rooth gegaan.

Toen we er net aankwamen leek er niet al te veel gebeurd te zijn en dat was ook zo echter waren er op twee plekken nog tanden en zee/egels te vinden. Deze plekken hebben we ook goed bezocht en het resultaat mag er wel zijn: 5x Squalicorax pristodontus, enkele Palaeohypotodus bronni, Pseudoxorax affinis, na mijn vermoeden is de tand in de derde foto een Archaeolamna kopingensis maar ik twijfel een beetje en nog enkele kleinere soorten haaientanden, vissentanden en roggentanden. Daarnaast nog enkele hemipneustessen gevonden dus al met al toch een geslaagde dag.

Groeten,
Arno

Josje
Antw: eerste zoek dag t Rooth

Bericht door Josje » 04 apr 2015, 23:32

Prachtige vondsten Arno !
Gefeliciteerd met de vondsten op deze dag in het Rooth !

Groetjes,
Sylvia en Josje

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 05 apr 2015, 09:12

Hoi Arno,

ik had jullie vondsten gisteren al live gezien. Gefeliciteert!
Vooral de 5 (!) Squalicorax en die grote Archaeolamna (als het ene is) zijn al de moeite waard.
In het begin was ik een beetje teleurgesteld van de situatie in de groeve. Er lag erg wenig materiaal. Enkel in een hoekje hadden ze wat kalkstenen uit de Nekum gedumpt. En dat was dan ook de enigste plek (behalve het bovenste plateau waar de Laumont onsloten was) waar het zoeken zich loonde. Tenslotte had ik 3 Hemipneustes, 2 Procassidulus lapiscranci en een mooie grote gastropode, die ik nog uit de steen halen moet. Verder nog enkele kleine vondsten en een mooie grote afdruk van een Trigonia. Nou ja, het viel dus redelijk mee. Alleen het weer had beter kunnen zijn. Het zonnetje kwam pas uit als we weer richting uitgang gingen. Maar ik ben blij dat het seizoen weer begonnen is!!!

@Arno Misschien kan je nog een foto van de achterkant van die Archaeolamna maken? Maar op het moment ga ik ervan uit dat het ene is

Beste Groeten, Oliver

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 05 apr 2015, 10:23

Mooi hoor! Lijkt me toch een geslaagde dag al met al.
Groet, Anders

Jurassic Lars
Been thanked: 2 times

Bericht door Jurassic Lars » 05 apr 2015, 11:39

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Mooie vondsten, voor mij en mijn vader viel het een beetje tegen. Deze mooie schelp en een haaientandje waar ik de naam niet van weet.

Gr,
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Indagator
Antw: Antw: eerste zoek dag t Rooth

Bericht door Indagator » 05 apr 2015, 12:39

Jurassic Lars schreef:
Hallo,

Mooie vondsten, voor mij en mijn vader viel het een beetje tegen. Deze mooie schelp en een haaientandje waar ik de naam niet van weet.

Gr,
Lars
Hoi Lars,

de schelp is een neithea regularis en de tand is een moeilijke verhaal. Als ik het goed zie is deze licht gerold. Kun je een close-up maken van de wortel dan kan ik je zeggen of het een Anamotodon is of een gerolde carcharias (carcharias is waarschijnlijker).

@ Oliver

Ik zal straks een foto maken van de achterkant. Ik wist dat je ook een paar leuke dingen had gevonden :D Hopelijk is het volgende week zaterdag over het algemeen genomen wat beter dan deze week.

Verder iedereen bedankt voor de leuke reacties.

Groeten,
Arno

Indagator

Bericht door Indagator » 06 apr 2015, 14:32

Afbeelding

Hallo Oliver,

Bij deze de foto van de achterkant.

groeten,
Arno

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 06 apr 2015, 20:40

Hoi Arno,

de grootte van de bijspitzen in relatie tot de kroon en het relatief laat beginnende glazuur (van onderen naar boven gezien) aan de achterkant wijzen op een Archaeolamna. Prachtstuk!

Groeten, Oliver

Indagator

Bericht door Indagator » 07 apr 2015, 13:16

Hallo Oliver,

Bedankt voor de bevestiging.

Groeten,
Arno

mendel

Bericht door mendel » 07 apr 2015, 18:54

Wauw Arno mooie vondsten!
Denk dat ik binnekort na een ENCI excursie ook weer eens naar 't rooth ga.

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Plaats reactie