Hemipneustes
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Hemipneustes – de laatste kalkresten verwijderen
Je hebt gelijk, het is geheeld.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Beste mensen,
Misschien ben ik hartstikke verkeerd bezig maar ik gebruik voor het prepareren gewoon een soort dremel met zeer fijne staalborsteltjes voor het grove prepareerwerk en een prepareernaald om de restjes weg te krassen. Met een beetje gevoel en voorzichtig te werk gaande lukt dit aardig. De bijgevoegde foto's betreffen het prepareren van enkele schelpen die ik vorige week uit groeve 't Rooth heb meegenomen.
Groetjes,
Henk
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het is moeilijk te evalueren vanop je foto's, maar naar alle waarschijnlijkheid komen de fossielen toch niet helemaal ongeschonden uit deze behandeling. De kalk waaruit ze zijn opgebouwd is nl. relatief zacht ten opzichte van het metaal van je borstel. Als je ze raakt, zal je ze ook krassen.
Het kan best zijn dat het lekker werkt, en dat het resultaat er redelijk ok uit ziet zolang je er niet met een vergrootglas op zit. Maar ik zou het toch niet doen bij de belangrijke stukken
Het kan best zijn dat het lekker werkt, en dat het resultaat er redelijk ok uit ziet zolang je er niet met een vergrootglas op zit. Maar ik zou het toch niet doen bij de belangrijke stukken

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Je hebt volledig gelijk Frederik. Ik heb mijn eigen tekst nog eens doorgelezen en kwam tot de conclusie dat deze misschien mijn vaste werkwijze impliceerde. Dit was uiteraard niet mijn bedoeling want zoals ik ook al schreef, was ik me er wel van bewust dat ik hier niet op de juiste manier bezig was.
Voor mij was het echter ook meer het proberen of deze werkwijze lukte en ik vond achteraf de resultaten nog niet zo heel slecht.
Daarbij komt dan verder nog dat ik redelijk dicht bij de groeve woon en dat de schelpen hier veel voorkomen en dat, mocht ik de plank misslaan, er niet veel verloren is. Met bijzondere stukken zal ik dit ook niet doen. In ieder geval bedankt voor jouw alerte reactie.
Gr. Henk
Voor mij was het echter ook meer het proberen of deze werkwijze lukte en ik vond achteraf de resultaten nog niet zo heel slecht.
Daarbij komt dan verder nog dat ik redelijk dicht bij de groeve woon en dat de schelpen hier veel voorkomen en dat, mocht ik de plank misslaan, er niet veel verloren is. Met bijzondere stukken zal ik dit ook niet doen. In ieder geval bedankt voor jouw alerte reactie.
Gr. Henk
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ik wil nog even toevoegen dat de werkwijze altijd individueel is en van het fossiel en de matrix afhangelijk is. In mijn geval was de keuze beperkt tot tandenstoker of tandborstel.
Andere fossielen uit het Limburgs Krijt kunnen helemaal niet of zeer schlecht prepareert worden omdat zij te fragiel of kristaliseert zijn. Bij wederom andere is een zuur badje het beste wat je kunt doen.
Een Dremel met staalborstel zou ik alleen maar voor het bewerken van omgevend gesteente (matrix) gebruiken, niet voor de preparatie van een fossiel. Dit omdat de borstel harder is dan het fossiel.
Maar ik moet toegeven dat ik in het begin ook veel methodes probeert heb (ook de preparatie met een Dremel
Mijn tip: Als je niet zeker bent vraag dan van tevoren de leden op dit forum (of een ander forum) en probeer de door jou gekozen methode aan een stuk dat minder waard is. Zo zal je het snellste uitvinden hoe je het beste te werk gaat.
Groeten,
Oliver
Andere fossielen uit het Limburgs Krijt kunnen helemaal niet of zeer schlecht prepareert worden omdat zij te fragiel of kristaliseert zijn. Bij wederom andere is een zuur badje het beste wat je kunt doen.
Een Dremel met staalborstel zou ik alleen maar voor het bewerken van omgevend gesteente (matrix) gebruiken, niet voor de preparatie van een fossiel. Dit omdat de borstel harder is dan het fossiel.
Maar ik moet toegeven dat ik in het begin ook veel methodes probeert heb (ook de preparatie met een Dremel

Mijn tip: Als je niet zeker bent vraag dan van tevoren de leden op dit forum (of een ander forum) en probeer de door jou gekozen methode aan een stuk dat minder waard is. Zo zal je het snellste uitvinden hoe je het beste te werk gaat.
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Hallo fossiel.netters,
hier nog even het eindresultaat. Ik heb nog tamelijk wat kalkresten kunnen verwijderen.
Meer gaat niet. Gewoon te hard!
Maar ik ben tevreden en het is een mooi stuk geworden.
Beste Groeten,
Oliver
Dag Olivier,
dit ziet er heel mooi uit.
Volgens mij kan de de groenachtige aanslag ( algen??) eventueel nog verwijderen door de zee-egels met een penseeltje in te strijken met bleekwater ( eau de javel) om alle organisch materiaal te doden. En dan na enige minuten afspoelen om de chloorgeur te verwijderen.
mvg
Lugo
dit ziet er heel mooi uit.
Volgens mij kan de de groenachtige aanslag ( algen??) eventueel nog verwijderen door de zee-egels met een penseeltje in te strijken met bleekwater ( eau de javel) om alle organisch materiaal te doden. En dan na enige minuten afspoelen om de chloorgeur te verwijderen.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hallo Luc,
nee, het zijn geen algen. Ik heb het contrast en de kleuren een beetje
verandert aan de computer. Misschien niet tot het beste...
En het feit dat ik de fotos s'avonds en in een "koud" licht gemaakt heb,
laat de egel een beetje groen of zwart uitzien. Maar dat is ie niet.
Groeten,
Oliver
nee, het zijn geen algen. Ik heb het contrast en de kleuren een beetje
verandert aan de computer. Misschien niet tot het beste...
En het feit dat ik de fotos s'avonds en in een "koud" licht gemaakt heb,
laat de egel een beetje groen of zwart uitzien. Maar dat is ie niet.
Groeten,
Oliver
Mooi stuk Olivier!
Moet enkele Hemipneustes hier misschien ook maar eens terug onder de loep nemen met een tandenstoker
Groetjes,
Bram
Moet enkele Hemipneustes hier misschien ook maar eens terug onder de loep nemen met een tandenstoker

Groetjes,
Bram