cbn

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: cbn

Bericht door Xenina » 08 apr 2015, 13:18

Bedankt voor jullie uitleg!

Een luchtdruknaald heb ik niet, ik zal het misschien met een klein beitel proberen. Maar ik ben natuurlijk bang, dat de fossiel breekt.

Als ik het zal proberen en succes heb lat ik jullie de resultaat(en) zien.

Groetjes, Xenina

Paleoman
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Paleoman » 08 apr 2015, 14:45

Hallo,

Hier is het originele tekst die (lang geleden) was weergegeven naast de parking van de “Cran d'Escalles”.

Samenvatting van het Arrêté :

Graven met zwaar materieel is verboden.

Het oprapen van fossielen wordt getolereerd op het strand.

In het kader van wetenschappelijke of educatieve exploratie, kan het oppervlakkig bemonstering gedaan worden met behulp van kleine apparatuur (geologische hamer) na worden gevraagd bij de prefectuur van de Pas de Calais.

In het Frans :

Vu la loi modifiée du 2 mai 1930 relative à la protection des monuments naturels et des sites de caractère artistique, historique, scientifique, légendaire ou pittoresque ;

Vu le décret du 23 décembre 1987 portant classement du site du cap Blanc-Nez ;

Vu l'intérêt scientifique présenté par les coupes géologiques apparentes dans les falaises ;

Vu les risques d'éboulement existant au pied des falaises ; 

Art 1 : Les travaux d'extraction mécanique et d'affouillement à l'aide de matériel lourd (pioche, bêche, masse,...) pour le prélèvement de fossiles, roches ou minéraux, sont interdits dans la zone littoral classée (falaise et domaine public maritime).

Art 2 : Le ramassage modéré d'échantillons de roches ou de fossiles naturellement dégagés par l'érosion sur la plage reste toléré (note de l'auteur: donc sans outil).

Dans le cadre de prospection à caractère scientifique ou pédagogique, des demandes d'autorisation de prélèvement superficiel d'échantillon à l'aide de petit matériel (type marteau de géologue) pourront être déposées à la préfecture du Pas de Calais.

Les décisions relatives à ces demandes relèveront de l'autorité préfectorale après rapport du délégué régional à l'architecture et à l'environnement.

Phil “Fossil”

Paleoman
http://www.paleomania.com (main page)
http://paleomania-to-trade.over-blog.com (fossils to trade)

kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 08 apr 2015, 15:58

Hoi,

Mijn Frans is niet zo best maar ik begrijp wat hier gezegd wordt. Bedankt voor de verheldering.

Groet Walter

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Everhardus

Bericht door Everhardus » 09 apr 2015, 02:59

Zonder air tools kun je het vergeten met dit materiaal. ! Tenzij je HEEL veel vrije tijd hebt.
Het fosforiet is knoke hard en zal breken op het restant van de schaal uiteindelijk
Geen eenvoudige klus en alleen maar leuk indien je beschikt over de juiste tools en attitude......met de hand lijkt me zoiets zinloos...

Xenina
Antw: Antw: cbn

Bericht door Xenina » 09 apr 2015, 11:17

Everhardus schreef:
Zonder air tools kun je het vergeten met dit materiaal. ! Tenzij je HEEL veel vrije tijd hebt.
Het fosforiet is knoke hard en zal breken op het restant van de schaal uiteindelijk
Geen eenvoudige klus en alleen maar leuk indien je beschikt over de juiste tools en attitude......met de hand lijkt me zoiets zinloos...
Hoi Everhardus,

bedankt voor de waarschuwing! Experimenten met materiaal afkomstig uit cadzand en Antwerpen hebben me geleerd, dat fosforiet erg hard is en ik had dus geen success met preppen.
Misschien laat ik mijn cbn- ammonieten zoals ze zijn, ook als ik het toch een beetje jammer vind de binnenwindingen niet te kunnen zien. (Nu weet ik ook, waroom ik bijzonder van haaientanden uit het tertiair houd, die zitten meestal zo mooi los in de sediment... ;-) ).

Groetjes, Xenina

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 09 apr 2015, 11:23

Eens met Everhardus, maar met de nuance dat het me wel al gelukt is om met één tik de fosfaatprop van de binnenwinding te halen. Uiteraard is dit niet zonder risico voor het fossiel, en ik zeg niet dat het de beste aanpak is. Maar het is niet onmogelijk. Ik heb het ook enkel geprobeerd wanneer het echt sterk gefosfatiseerd is, i.e. wanneer de prop zelf donker is. Waar de kernen opgevuld zijn met het lichtbruine materiaal zou ik ook de naald bovenhalen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

phil
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 09 apr 2015, 12:36

de enige die ik vlot prepareerbaar zie is de Dimorphoplites (1e foto midden onder) het is duidelijkt te zien dat er parelmoer aanwezig is en zal op deze laag gemakkelijk loskomen maar in dit geval vind ik het een beetje zondig omdat het nu een leuke samenstelling is met de Hamites en het valt minder op dat de buitenrand niet volledig is

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

kalootklooier
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 09 apr 2015, 19:04

Afbeelding

Hoi,

Deze heb ik destijds met dremel en staalspijker gedaan. De binnenwinding is zichtbaar maar ze zijn wel veelal in het proces gebroken. Het wordt er niet altijd mooier op. Daar hoop je natuurlijk wel op en wil je het toch proberen. Tenminste, ik wel!
Nu zou ik, zoals Phil zegt, het stukje Hamites laten zitten en er verder af blijven.

Gr Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 09-04-2015 om 18:10 NL]

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Xenina

Bericht door Xenina » 10 apr 2015, 12:20

Hoi, beste mensen,

bedankt voor jullie antwoorden en de opheldernde fotos van Walter. Ik zal er nog over nadenken als ik deze fossielen ga preppen.

Groetjes, Xenina

Plaats reactie