Preparatie van een trilobiet uit Marokko (Morocconites sp.)
Preparatie van een trilobiet uit Marokko (Morocconites sp.)
Na vele uren prepareren ben ik er eindelijk in geslaagd om deze trilobiet uit de steen te krijgen.
Het gaat hier over een Morocconites sp. uit het Pragiaan ( Onder Devoon ) van Atchana gelegen in het Mader Bekken van Marokko.
Dit was een van de lastigste preparaties, die ik al gedaan heb.
De rots was zeer hard en er moest heel veel materiaal verwijderd worden.
Bovendien was de steen zeer ongelukkig gebroken met verlies van enkele scherven en bovenal was het een zeer kleverig sediment.
Op de eerste twee foto's is het uitgangsmateriaal te zien ( een dwarsdoorsnede van de trilo), al zijn hier al wat stukken samengelijmd.
Ik ben de preparatie begonnen met het stuk op tweede foto en dat levert uiteindelijk het resultaat op van foto 3.
Nu kon ik dat deel ook vastlijmen en dan verder de trilobiet volledig uitgraven.
Zoals je kan zien op foto 4 moest er heel wat van de harde steen verwijderd worden en vooral voorzichtig werken om de lange frontale stekel niet te beschadigen.
Doordat het sediment enorm kleverig was, heb ik uiteindelijk nog heel lichtjes gezandstraald met 2 bar druk en met dolomiet poeder om de laatste kalkrestjes te verwijderen.
Het uiteindelijk resultaat is te zien op de volgende foto's.
Deze trilo is 7.0 cm lang en al zijn kenmerken wijzen in de richting van een Morocconites malladoides Struve in Bouchot et al., 1989.
Alleen werd deze trilo beschreven uit het Emsiaan en niet uit het Pragiaan; dus twijfel ik nog aan de speciesnaam.
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Preparatie van een trilobiet uit Marokko (Morocconites sp.)
Geen woorden voor zo mooi gedaan!
Verba volant, fossilis manent
Wat een akelig spits neusje.
Mooi mooi weer
Mooi mooi weer
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Schitterend werk. Je kan zien dat dit een zéér taaie klus is geweest. Desondanks heb je het beestje eer aan gedaan met je preparatie.
Het stralen zal ook niet gemakkelijk geweest zijn. Het calciet van de lensjes was nog zachter dan de schaal.
Het stralen zal ook niet gemakkelijk geweest zijn. Het calciet van de lensjes was nog zachter dan de schaal.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prachtig gedaan Lugo,t"zal niet makkelijk geweest zijn zo te zien.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Deze preparatie was inderdaad, zoals ik al eerder vermeldde, een heel moeilijke klus.
Bij het preppen springen normaal kleine stukjes matrix weg als je met de trillende naald het fossieloppervlak nadert tot op enkele tienden van een millimeter. Zo komt de schaal millimeter per millimeter vrij te liggen.
Maar bij dit exemplaar was dit niet het geval. Het laatste laagje van matrix werd als het ware geplet op de schaal van de trilobiet en soms sprongen ook kleine stukjes schaal weg, meegetrokken door de matrix.
Na het prepareren was dan ook een lichte straalbeurt noodzakelijk om de witte kalkrestjes te verwijderen.
Dit gebeurde op lage druk ( 2 bar ) en met dolomietpoeder, waaronder zelfs het nog wat zachtere bicarbonaat was gemengd.
Maar zoals Frederik terecht opmerkte, toch werd het bolle oppervlak van de ooglensjes hierdoor afgevlakt.
Om het verschil te tonen met een andere Morocconites sp., waarbij de matrix wel goed loskwam, heb ik enkele foto's toegevoegd van dat exemplaar. Bij zulke preparatie blijven alle oppervlakte details mooi bewaard.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
weer een toppertje , zoals gewoonlijk !! 

Bedankt Walter en waarschijnlijk tot zaterdag in de ENCI groeve, neem ik aan.
Lugo
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Martijnfossielenjager
Lugo, dit is magisch mooi.
Martijn